Copy of LC Convertible Cabin Calm

BLOGI

MATKUSTAMON HILJAISUUS JA MOOTTORIN ÄÄNET LC CONVERTIBLESSA

Istu Lexus LC 500 Convertiblen kyytiin, laske katto ja paina kaasua. V8-moottorin murahdus kertoo välittömästi, että odotettavissa on riemastuttava ajokokemus.

Kaikki tämä on osa poikkeuksellista aistinvaraista laatua, jota Lexus on tuonut ensimmäiseen pehmeäkattoiseen malliinsa: yhtä paljon kuin voimakkaan elegantit muodot miellyttävät silmää, moottorin ääni herättää tunteita. Juuri oikeanlaisen äänen tuottaminen oli tärkeä tavoite auton kehitystiimille, ja yksi niistä asioista, jotka vaativat tarkkaa insinöörityötä.

  • LFA-SUPERAUTON INSPIROIMA

    Moottorin äänen merkitys juontaa juurensa erittäin ainutlaatuiseen, käsin rakennettuun LFA-superautoon. Sen V10-moottorin kanssa työskennelleet asiantuntijat tunnistivat ominaisuuksia, joita yhdistämällä saadaan ihanteellinen ääniympäristö.

    LC Convertiblessa V8-moottorin äänen tuli olla tasapainossa matkustamon hiljaisuuden kanssa, joka kumoaa avoautolla ajamisen ennakkoluuloja – yhtälö, jota Lexus kutsuu ”vastakohtien harmoniaksi.”

    Äärimmäisen vaikutuksen saavuttamiseksi moottorin ääni muuttuu kierrosluvun noustessa ja laskiessa, ja siitä lähtee tehokkaampi ääni kaasua käytettäessä ja vaihteiden vaihtamisen yhteydessä nopeatoimisen kymmenportaisen automaattivaihteiston kanssa. Myös pakoputken ääni korostaa efektiä. Rauhallisessa ajossa taas päin vastaisesti ääntä vaimennetaan, jotta keskusteleminen on helppoa, kun auton katto on alhaalla.

  • TÄYDELLISEN MOOTTORIN ÄÄNEN TUOTTAMINEN

    Jatkuva, sykkivä ääni on ominaista suurikapasiteettiselle V8-moottorille, kuten viisilitraiselle versiolle, joka löytyy LC 500 Convertiblesta. Lexus on käyttänyt akustisia tekniikoita yhdistääkseen tämän spektriseen harmoniaan (täydelliset äänen intervallit, jotka miellyttävät kuuloa), stereofoniseen ääneen, äänen syvyyden luomiseen ja formantteihin – ominaisuuksiin, jotka luovat hyvän olon.

    Aktiivista äänenvaimennusta käytetään ”puhdistamaan” autossa koetut äänentaajuudet. Tämä välittää pulssien vastaisia ääniä, jotka torjuvat epätoivottuja moottorin ja voimalinjan matalan taajuuden pauketta.

    LC Coupessa matkustamon melua tarkkaillaan katolla olevien mikrofonien avulla, mutta avomallissa ne piti sijoittaa kuljettajan niskatuen sisään. Kuljettajan korvan lähellä oleminen tarkoittaa, että mikrofoni voi poimia taajuuksia laajemmalta alueelta, mutta samalla jouduttiin kehittämään monimutkainen algoritmi, jolla varmistetaan, että se toimii oikein missä tahansa istuimen asennossa.

  • COUPE-TASON HILJAISUUS

    LC Convertiblen pehmeästä katosta huolimatta Lexus halusi turvata samanlaisen matkustamon hiljaisuuden kuin mitä LC Coupessa on. Akustisten simulaatioiden avulla selvitettiin, mistä melu saapui matkustamoon, jotta tarvittavien äänieristys- ja äänenvaimennusmateriaalien määrä ja sijainti voitiin laskea.

    Takapenkkien takana oleva katon säilytystila toi erityisen haasteen, sillä se toimi reittinä renkaiden ja pakoputken äänille. Tilaa ei ollut tarpeeksi, jotta sinne olisi voinut lisätä äänieristysmateriaalia, joten tiimi mukautti verhoilua. Antamalla ilman kulkea rakenteen läpi ja käyttämällä ääntä vaimentavaa materiaalia, koko säilytystilan pinta vaimentaa melua.

    Koska alue on näkyvissä ja osa auton sisustusta, sen täytyi myös näyttää hyvältä. Lexus kokeili useita erilaisia materiaaleja ennen kuin valittiin yksi, jota käytetään yleensä lokasuojissa. Tämä täyttää turvallisuusstandardit ja tiheämpänä lisättynä se näyttää juuri oikealta.