LEXUS JA MARK LEVINSON

HUIPPUTASON ÄÄNENTOISTOA YLI 20 VUODEN AJAN

21. kesäkuuta vietettävä maailman musiikkipäivä (World Music Day, Fête de la Musique) kannustaa ihmisiä ympäri maailmaa nauttimaan yhdessä musiikin tekemisestä ja jakamisesta. Lexukselle se on tilaisuus juhlistaa pitkään jatkunutta yhteistyötä premium-tason äänentoistoon erikoistuneen Mark Levinsonin kanssa, joka on tarjonnut vuosien aikana upeaa äänentoistoa miljoonille Lexus-kuljettajille ja matkustajille.

Lexus ja Mark Levinson ovat nostaneet yhdessä rimaa matkustamon äänentoiston laadun osalta yli 20 vuoden ajan. Nykyään jokaista uutta mallia varten kehitetään räätälöityjä ratkaisuja, joissa hyödynnetään yhä kehittyneempiä tekniikoita parhaan mahdollisen kuuntelukokemuksen tarjoamiseksi kaikille matkustajille. Nautitpa sinfoniasalin loistosta, jazzklubin intiimistä miljööstä tai stadionkonsertin tunnelmasta – laadukas äänentoisto antaa sinulle tunteen, että olet osa tapahtumaa.

Uuden mallin äänentoistojärjestelmän suunnittelu alkaa Mark Levinsonin akustiikkainsinööri Savion Thompsonin mukaan autoa ja sen matkustajia koskevan vision ymmärtämisestä. Suunnittelutiimi käyttää alusta asti aikaa pyrkiäkseen ymmärtämään, mitä malli merkitsee Lexukselle ja kehittämään järjestelmän, mikä parantaa tätä visiota.

“Kuuntelemme paljon – pääinsinöörejä, tehdastyöntekijöitä, jälleenmyyjiä ja ostajia. Osa työtäni on tietää, mitä on tarjolla, mutta vielä tärkeämpää on valita autoon sopiva kokonaisuus. Se on prosessi, joka vaatii kokonaisen tiimin ja jatkuvaa palautetta jokaisessa tarkastuspisteessä.” Thompson kertoo.

Yksi uusimmista esimerkeistä Mark Levinsonin työstä Lexuksen tuotantomallin kanssa on räätälöity äänentoistojärjestelmä uudessa NX 350h -mallissa. Kehitysohjelmassa keskityttiin käyttämään uutta PurePlay-arkkitehtuuria 7.1-kanavaisen tilaääniefektin luomiseksi, mikä tuo äänen lähemmäs kuljettajan korvaa ja vie kuuntelukokemuksen pidemmälle kuin mitä auton sisäiseltä äänentoistojärjestelmältä voisi odottaa. Tämä kuvastaa sitä, miten äänentoiston laatu on osa Lexuksen omotenashi-filosofiaa, jossa ylitetään ihmisten odotukset ja saadaan heidät tuntemaan olonsa kotoisaksi autossaan.

Äänentoistojärjestelmän suunnittelu aloitettiin noin viisi vuotta ennen mallin markkinoille tuloa, ja sen aikana tutkittiin tarkasti sisätilojen muotoa ja kokoa. Vaikka tilaa on aina rajallisesti, asettivat sekä Lexus että Mark Levinson tavoitteekseen pitää äänentoistojärjestelmän mahdollisimman lähellä ihanteellista. Tämä vaati kuukausien mittaista ajoneuvon tutkimista, paljon käsin tehtyjä prototyyppejä, simulaatioita, mittauksia ja esittelyjä. Tiimi pysyi aikeissaan ja jopa riisui ajoneuvon peltiä myöten sekä muokkasi tehdasprosessia tehdäkseen tilaa innovaatiolle.

Lisäksi järjestelmässä on pyritty löytämään tasapaino suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä: “Kun autojen valmistajat pyrkivät lisäämään tuotantoa ja käyttämään samalla vähemmän resursseja, on multimediajärjestelmän vastattava samoihin haasteisiin. Jokaista käytettävää millimetriä ja grammaa on hyödynnettävä selkeään arvoa lisäävään tarkoitukseen.” Thompson lisää.

NX:n PurePlay-kaiutinasetelma koostuu seitsemästä 90 mm kaiuttimesta, jotka ovat asetettu strategisesti ympäri matkustamoa paremman äänimaailman luomiseksi. Näiden lisäksi asetelmaan kuuluu subwoofer, 8x9-ovikaiuttimet ja uusi, täysin erillinen 12-kanavainen vahvistin.

“Vahvistin on äänentoistomme ydin. Olemme työskennelleet sen parissa viiden vuoden ajan ja se on ollut todellista yhteistyötä auto- ja ylellisyystiimiemme välillä.” Thompson kertoo.

Lexus arvostaa suuresti Mark Levinsonin panosta autojen laatuun ja vetovoimaan: “Kahden viime vuosikymmenen aikana yhtiömme ovat kehittyneet rinnakkain yhteisten arvojemme mukaisesti, joita ovat täsmällinen käsityötaito, innovaatiot ja upea kokemus asiakkaillemme.” Spiros Fotinos, Head of Lexus Europe kertoo. “Jokaisen uuden mallin myötä olemme pystyneet tarjoamaan entistä syvällisemmän ja palkitsevamman kuuntelukokemuksen, josta on kiittäminen Mark Levinsonin johtajuutta äänitekniikan parissa ja läheistä ymmärrystä arvoistamme globaalina ylellisyysbrändinä.”

Pysy kuulolla

Tilaa uutiskirje