Lexus RX

VIIDEN TÄHDEN TURVALLISUUTTA

Uusi Lexus RX on saavuttanut viiden tähden huippuluokituksen Euro NCAP:n testissä.

Joka kerta istuessasi ohjauspyörän taakse uusi Lexus RX pitää huolen turvallisuudestasi. Se tarkkailee liikennettä ympärilläsi ja on jatkuvasti valmiudessa mahdollisten onnettomuusriskien varalta. Havaitessaan vaaratilanteen RX varoittaa sinua ja tarvittaessa säätää nopeutta, ohjausta ja jarruttaa auttaakseen sinua välttämään onnettomuuden - tai lieventämään seurauksia, jos törmäystä ei voida välttää. Kaikissa RX-malleissa on vakiona viimeisin Lexus Safety System + -turvajärjestelmä, joka on entistä kattavampi ja monipuolisempi.

Lexus RX on saavuttanut viiden tähden huippuluokituksen Euro NCAP:n riippumattomassa törmäystestissä, jossa auton tuloksia arvioidaan neljässä eri kategoriassa: aikuismatkustajien suojaus, lapsimatkustajien suojaus, haavoittuvat tienkäyttäjät ja turvallisuustoimintojen suorituskyky.

Uuden Lexus RX -mallin Euro NCAP -testitulokset:

  • Aikuismatkustajien suojaus: 90 %
  • Lapsimatkustajien suojaus: 87 %
  • Haavoittuvat tienkäyttäjät: 89 %
  • Turvallisuustoimintojen suorituskyky: 91 %

Esikuva turvallisuudelle

RX:n Pre-Collision-järjestelmä (PCS) käyttää tutkan ja kameran yhdistelmää, minkä ansiosta havaintoalue on nyt laajempi ja se tunnistaa useampia vaaratekijöitä. Kun esimerkiksi risteyksessä käännytään vasemmalle tai oikealle, voi järjestelmä tunnistaa vastaantulevan liikenteen tai risteystä ylittävän jalankulkijan kanssa tapahtuvan onnettomuuden riskin. Sen reaktioaika on entistä nopeampi ja käytössä on myös hätäohjausavustin (ESA), joka tarjoaa välittömästi ohjaus- ja jarrutusapua, jotta auto pysyy vakaana ja omalla kaistallaan, jos väistät äkillisesti estettä.

On luonnollista, että kuljettajat väsyvät pitkillä matkoilla, mikä vaikuttaa tarkkaavaisuuteen ja reaktiokykyyn. Lexus on lisännyt toimintoja, jotka vähentävät ajamisen aiheuttamaa rasitusta ja myös seuraavat kuljettajan vireystilaa. Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (DMS) hyödyntää ohjauspyörän yläpuolelle sijoitettua kameraa tarkkaillakseen kuljettajan tilaa ja tunnistaa, jos hän on menettänyt keskittymiskykynsä esimerkiksi väsymyksen vuoksi. DMS-järjestelmä on yhdistetty auton aktiivisiin turvatoimintoihin: jos kuljettaja ei reagoi hälytyksiin, auto estää kiihdyttämisen ja pysäköi itsensä hallitusti sekä aktivoi hätävilkut.

Proaktiivisesta ajoavustimesta (PDA) on hyötyä, kun ajetaan pienemmillä nopeuksilla kaupungissa. Se käyttää auton etukameraa havaitakseen vaaratilanteet, kuten tietä ylittävät tai tien reunalla kävelevät jalankulkijat, pysäköidyt autot ja pyöräilijät. Moottoritiellä ajettaessa mukautuva vakionopeudensäädin (DRCC) pitää turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon ja hidastaa RX:n tarvittaessa pysähdyksiin saakka. Järjestelmä osaa nyt reagoida äänikomentoihin ja säätää automaattisesti auton nopeutta kaarretta lähestyttäessä. Se voi myös säätää nopeutta estääkseen ohittamisen väärältä puolelta monikaistaisella tiellä.

Kaistallapitoavustin (LKA) ja kaistavahti (LDA) pitävät auton keskellä kaistaa ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) näyttää varoitus- ja opastemerkit kuljettajan mittaristossa. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on yhdistetty mukautuvaan vakionopeudensäätimeen, jotta nopeuden muuttaminen on helppoa. Myös yöaikaan ajaminen on turvallisempaa mukautuvan kaukovalojärjestelmän (AHS) ja automaattisten kaukovalojen (AHB) myötä.

Uusi RX

NYT KOEAJETTAVISSA