1. Tutustu Lexukseen
  2. Ajankohtaista
Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
DIRECT4

SEURAAVAN SUKUPOLVEN NELIVETOJÄRJESTELMÄ

Lexus esitteli viime vuonna Tokion autonäyttelyssä visionäärisellä muotoilulla ja mielikuvituksellisilla teknologioilla yleisöä ihastuttaneen futuristisen LF-30-konseptiauton osana uutta globaalia Lexus Electrified -sähköistymisstrategiaansa. Se tähtää perustavanlaatuiseen harppaukseen ajoneuvojen suorituskyvyssä, käsittelyssä, ohjattavuudessa ja kuljettajan nautinnossa. Nyt Lexus on julkistanut tätä visiota tukevan keskeisen Lexus Electrified –teknologian DIRECT4:n, joka on seuraavan sukupolven sähkö- ja hybridiajoneuvoille suunniteltu uusi sähköinen voimansiirron hallintajärjestelmä.

DIRECT4 hallitsee tarkasti etu- ja takasähkömoottoreiden tuottaman väännön sekä jarrutusvoiman jakoa kaikille neljälle renkaalle. Automaattisesti etu- ja takavedon tasapainoa säätämällä järjestelmä mukauttaa ajo-olosuhteet kuljettajan aikomuksiin muuttaen ajotuntumaa ja antaen autolle parhaan ajoasennon. Järjestelmä käyttää etu- ja taka-e-akseleita, joissa molemmissa on korkeavääntöinen sähkömoottori ja vaihteistoa, joka keskittyy optimaaliseen voiman jakoon. Koska moottori on kytketty suoraan renkaisiin yhdellä vetoakselilla, se toimii ilman viiveitä.

Järjestelmä toimii intuitiivisesti ja erittäin responsiivisesti, mikä antaa kuljettajalle aidon tunteen täydestä yhteydestä ajoneuvon kanssa. Lisäksi se tarjoaa ihanteellisen tasapainon ennakoitavuuden ja jännityksen välillä tehokkaalla ja lineaarisella kiihtyvyydellä sekä innostavalla kaarreajolla. Samanaikaisesti järjestelmä on suunniteltu hiljaiseksi ja mukavaksi Lexuksen DNA:n mukaisesti.

Tavoitteena ensiluokkainen ajokokemus

Uusi teknologia esiteltiin Lexus Electrified –pääinsinööri Takashi Watanaben toimesta. Haastatteluvideo pitää sisällään käytännöllisen esittelyn DIRECT4:n eduista prototyyppiajoneuvojen toimesta. Hän kertoo, että yksi Lexus Electrified –vision tärkeimmistä tavoitteista on käyttää uutta sähköistä teknologiaa ajo-ominaisuuksien ja ihmisaistien reaktioiden parantamiseksi.

DIRECT4:n kehityksessä Lexus on voinut hyödyntää sen vertaansa vailla olevaa kokemusta sähköistetyistä ajoneuvoteknologioista. Tämä asiantuntijuus tukee ”Lexus Driving Signaturen”, ainutlaatuisen standardin, joka määrittää Lexuksen seuraavan sukupolven ajoneuvojen suorituskyvyn, kehitystä. Lexus Driving Signaturen tavoitteena on tarjota kuljettajalle luonnollinen ajotuntuma, yhtenäisyyden tunne ajoneuvon kanssa, sekä aitoa mukavuutta, joka tulee varmuudesta huolella suunnitellusta ajoneuvosta, jossa on oikea tasapaino jännittävyyden ja ennakoitavuuden välillä.

Uusi video tarjoaa myös välähdyksen Lexuksen tulevaisuuden muotoiluajattelusta paljastaen piirroksia ja kuvia uudesta konseptimallista, joka julkaistaan 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana. Pääsuunnittelija Koichi Suga selittää, kuinka sähköistymisteknologiat vaikuttavat ajoneuvon muotoiluun sekä suorituskykyyn, sillä esimerkiksi jäähdytysilman otto auton keulasta perinteiselle jäähdyttimelle ja moottorille jää pois tai tarve on pienempi. Tämä tarjoaa uusia jännittäviä mahdollisuuksia ilmaista teknologista kehittymistä auton kolmiulotteisessa muodossa.