Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
Ajankohtaista

TÄYSSÄHKÖINEN UX 300E - JAPANILAISELLA SIELULLA

Uuden täysin sähköisen Lexus UX 300e –crossoverin japanilaiset vaikutteet näkyvät hienostuneissa muotoiluyksityiskohdissa ja tavassa, jolla se on rakennettu Lexuksen kuuluisien Takumi-mestareiden toimesta.

UX 300e on ensimmäinen täysin sähköinen japanilainen luksusauto. Se vahvistaa Lexuksen johtoasemaa vaihtoehtoisten voimalinjojen kehittämisessä, joka perustuu vertaansa vailla olevaan sähköistymisohjelmaan ja yli kymmeneen Lexuksen itselataavaan hybridimalliin, joissa osassa on jo neljännen sukupolven hybridivoimalinja. Lexuksen sähköistymistä johtavan mallin erottuva luonne näkyy japanilaista perintöä ja kulttuuria hyödyntävien muotoiluelementtien ja materiaalien kautta.

JAPANILAISESTA ARKKITEHTUURISTA VAIKUTTEITA SAANUT SISUSTUS

Suhteellisen kompakteista ulkomitoista huolimatta suunnittelijat halusivat varmistaa, että UX 300e tuntuu sisältä avoimelta ja tilavalta. Inspiraatiota tähän löytyi japanilaisesta arkkitehtuurista.

Mallin pääsuunnittelija Tetsuo Miki kertoo: ”Japanilaisissa taloissa on usein veranta, joka hallitsee sisä- ja ulkotilan välistä rajaa, joten voit kulkea helposti tilasta toiseen. Tätä ideaa on käytetty uudessa UX 300e:ssä ja se luo saumattoman yhteyden auton sisä- ja ulkopuolelle.”

Matkustajat huomaavat auton sisällä, kuinka kojetaulun yläosa näyttää jatkuvan auton ulkopuolelle. Tämä antaa kuljettajalle hyvän käsityksen ajoneuvon mitoista, mikä helpottaa ohjaamista ahtaissa ympäristöissä.

PERINTEISISTÄ MATERIAALEISTA VALMISTETTU LUKSUSMATKUSTAMO

Japanilaiset vaikutteet näkyvät ohjauspyörän takaa washi-paperia muistuttavasta kojelaudan koristelusta, joka on tuttu perinteisten japanilaisten talojen liukuovista. Istuimissa sileä, mutta kestävä nahkaverhoilu on saanut inspiraatiota sashikosta, 1 200 vuotta vanhasta tikkaustekniikasta. Tikattu nahka on koristeltu matemaattisia käyriä muodostavilla rei’ityskuvioilla, jotka parantavat istuinten ulkonäköä.

”Muinainen sashiko-tekniikka sisältää jopa kymmenen silmukkaa per tuuma, ja sen vahvuus on tehnyt siitä suositun sekä palopuvuissa että aikidossa.” Lexuksen sisustussuunnittelija Keiko Shishido kertoo.

OMOTENASHI-MUOTOILUYKSITYISKOHDAT

Japanilainen vanha omotenashi-filosofia, jossa asiakkaita kohdellaan kuin he olisivat kotiin tulevia vieraita, on jokaisen Lexuksen muotoilijan ja insinöörin mielessä. Omotenashiin kuuluu vieraiden tarpeiden ennakointi, joka näkyy kaikkialla UX 300e:n ominaisuuksissa.

Esimerkiksi tuulilasinpyyhkijät pysähtyvät automaattisesti oven avautuessa, mikä estää saapuvien tai poistuvien matkustajien päälle tulevat roiskeet. Handsfree-takaluukku helpottaa kuorman lastaamista ja purkamista. S-Flow-ilmastointi täyttää matkustamon raikkaalla ilmalla ja luomalla ympäristön, joka kosteuttaa ihoa ja hiuksia hellävaraisesti lievästi happamien nano-e-ionien avulla.

UX 300e on saatavilla erityisellä akustisella lasilla, joka suojaa matkustajia ulkoiselta melulta. Sähköikkunat, jotka hidastuvat sulkeutuessaan, jäljittelevät kohteliasta tapaa, jolla ”fusuma” (liukuovi) suljetaan hienostuneissa japanilaisissa ravintoloissa.

Täysin sähköinen UX 300e laajentaa omotenashi-asiakaspalvelua Lexus Link –sovelluksen kautta. Sähköisen Lexuksen omistajuuskokemus paranee esimerkiksi etälatauksen, etäilmastoinnin / -sulatuksen ja latausasemien etsimen avulla. Sovellus tarjoaa pääsyn yleiseurooppalaiseen julkisten latausasemien verkostoon ja näyttää saatavuuden, latausnopeuden sekä kilowattihinnan.

TAKUMIEN RAKENTAMA MAAILMAN PALKITUIMMALLA TEHTAALLA

Lexuksen suhtautumisesta laatuun toimii esimerkkinä Takumi-käsityöläiset palkitulla Kyushun tehtaalla. Nämä nykypäivän artesaanit, joiden taitoja on hiottu vähintään 15 vuoden ajan, edustavat japanilaista tarkkuutta. Heidän taitonsa ovat läsnä jokaisessa UX 300e:n yksityiskohdassa, kuten monimutkaisessa istuimen tikkauksessa, käsin hionnassa maalipintaa varten ja hiljaisessa huoneessa tehtyyn yksityiskohtien huomioimiseen, jossa Takumi käyttää koulutettua kuuloa ja sormenpäitä havaitakseen ja korjatakseen matkustamon pienimmätkin melut ja tärinät.