UX 300e

TAKUMIEN LUOMAA SÄHKÖISTÄ AJONAUTINTOA

Tänä vuonna esiteltävä täyssähköinen Lexus UX 300e yhdistää brändin tunnetuimmat elementit aivan uudella tavalla. Merkille ominainen huippuluokan viimeistely ja korvia hyväilevä hiljaisuus kohtaavat veitsenterävän dynaamisen ajettavuuden - ja ajamisen hauskuuden. Lexuksen Takumi-mestareita löytyy myös koeajajien puolelta, joten suunnittelutiimi on päässyt hyödyntämään todella uniikkia sekä syvää asiantuntemusta saavuttaakseen todellisen ”Lexus Electrified” -ajokokemuksen.

Lexuksella Takumi-arvonimi annetaan vain harvoille ja valituille. Sen saavuttaakseen on pitänyt omalla erikoisosaamisellaan kerryttää vähintään 60 000 työtuntia. Edellä mainittu tarkoittaa kahdeksan tunnin työpäiviä 250 päivänä vuodessa 30 vuoden ajan. Heidän valtava kokemuksensa ja taitotasonsa ovat Lexuksen tunnetun laadun takeena.

Erittäin vääntöjäykkä korirakenne + matala painopiste

Lexus UX 300e -mallin pääinsinööri Takashi Watanaben “pakollisten asioiden” listalla oli “hauskuus”. Tämä listan kohta on johtanut erittäin hienostuneeseen, sähköiseen ajokokemukseen. Tämä on saavutettu erityisesti kahden tekijän avulla: korkeajänniteakusto on sijoitettu lattian alle aikaansaaden erittäin matalan painopisteen ja toisaalta erityisesti tätä käyttöä suunnatun GA-C-alustarakenteen.

Takumien luomaa ajonautintoa

Japanissa kehitetty ja syntynyt UX 300e on kerännyt ensimmäiset testikilometrinsä Takumi-mestarien toimesta, ja tämän jälkeen koko alustan toiminta on Euroopan mallien osalta säädetty toimimaan juuri oikealla tavalla eurooppalaisilla teillä. Tämä on johtanut mm. omiin, aluekohtaisiin iskunvaimentimiin, jotka osaltaan auttavat aikaansaamaan lineaarisen hallittavuuden kaikissa ajo-olosuhteissa.

Takumi-kuljettajien palautteen perusteella UX 300e -malliin lisättiin myös esimerkiksi erityisesti tätä mallia varten suunniteltu ohjausvaihteen tuenta, mikä takaa suoran, tarkan ja välittömän ohjaustuntuman. Myös jarrut, vanteet ja renkaat on erityisesti suunniteltu täyssähköistä voimalinjaa silmällä pitäen.

Täysin uusi täyssähköinen voimalinja

Eloisan urbaaniin elämäntyyliin suunnattu UX 300e on voimalinjaansa myöten tehtäviensä tasalla. Korkea, 150 kW (204 hv) teho tarjoilee kepeän 7,5 sekunnin kiihdytyksen 0 - 100 km/h -nopeusvälillä huippunopeuden ollessa rajattu 160 km/h -nopeuteen. Voimalinjan käyttäytyminen on optimoitu kaupunkiolosuhteissa priorisoimalla nopeuden helppoa säätelyä, kun taas korkeimmissa nopeuksissa painopiste on jatkuvan, saumattoman kiihtyvyyden puolella. Voimansiirrossa on panostettu erityisesti voimansiirtoyksikön sisäisiin hammaskosketuksiin mahdollisimman kitkattomine luonteineen.

Saumaton kiihtyvyys, haluttu hidastuvuus

Hiotun, mutta responsiivisen ajonautinnon saavuttamiseksi UX 300e -mallin tehonhallintayksikkö (PCU, Power Control Unit) mahdollistaa vaivattoman ajamisen kaasupolkimen minimaalisella käytöllä. Lexuksen suunnittelutiimi on jopa varmistanut lineaarisen kiihtyvyyden niissä tilanteissa, joissa kuljettajan antamat käskyt kaasupolkimella olisivat hieman ristiriitaisia. Lisäksi mukavan kyydin takaamiseksi nopeudenvaihteluita tasataan pehmeästi mutta tehokkaasti helpottaen esim. ajamista mäkisessä maastossa.

Edellä mainitussa, mäkisessä maastossa taikka jatkuvaa pysähtelyä vaativassa kaupunkiliikenteessä on puolestaan hyötyä UX 300e -mallin säädettävästä hidastuvuudesta kaasupoljinta vapautettaessa. Hidastuvuusasetuksella on neljä eri tasoa, joita voi säätää kätevästi ohjauspyörän takana olevilla vaihtosiivekkeillä.

"Shift by wire" -teknologia

Yksi keskeisimpiä rajapintoja kuljettajan ja UX 300e -mallin välillä on hienostuneeksi tehty ajovalitsin. Perinteisen vaihteenvalitsimen korvaava valitsin on erittäin käteen sopiva ja se edustaa samalla Lexuksen viimeisintä ”Shift by wire” -teknologiaa. Tämä teknologia takaa premium-tunteen niinkin jokapäiväiseen asiaan kuin auton ajosuunnan valitsemiseen.

“Uusi Lexus UX 300e edustaa sellaista sähköistä ajokokemusta, joka on täysin uniikki ja vain Lexuksella mahdollista,” kertoo pääinsinööri Takashi Watanabe. “Tuhannet Takumi-kuljettajiemme ajamat tunnit ovat luoneet sellaisen dynaamisen hienostuneisuuden, joka luo uuden standarditason koko segmenttiin.”