1. Tutustu Lexukseen
  2. Ajankohtaista
Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
AJANKOHTAISTA

LEXUS RX, MAAILMAN ENSIMMÄINEN YLELLINEN SUV

Suosiossa olevat asiat vaihtelevat säännöllisesti kaikissa asioissa. Musiikista ja muodista ruokaan ja lomakohteisiin, kiinnostavuus ja haluttavuus laskevat ajan myötä ihmisten etsiessä uusia ideoita ja kokemuksia.

Samat trendit vaikuttavat myös autoteollisuudessa, ja 1990-luvun alkupuolella autoilijoiden ja suurikokoisten maastoautojen välinen suhde alkoi näyttää merkkejä päättymisestä. Premium-markkinoiden myyntilukemat osoittivat, että ihmiset siirtyivät takaisin perinteisempiin malleihin, kuten sedaneihin ja farmareihin.

Lexus oli jo antanut merkkejä muutoksen aiheuttajana autoalalla saapuessaan markkinoille vuonna 1989. Nyt nähtiin uusi mahdollisuus haastaa vallinnutta tilaa ja tuoda jotain täysin uutta markkinoille. Jatkuvasti menestystä ja innovaatioita tuottaneelle RX:lle luotiin perusteet. Se ei vain luonut uutta markkinasegmenttiä, vaan RX oli myös ensimmäinen luksusmalli, jossa oli itselatautuva hybridivoimalinja.

 

UUDENLAISEN AUTON LUOMINEN

Perinteisillä maastureilla oli autoilijoihin voimakkaasti vetoavia ominaisuuksia, mutta myös huonoja puolia, mikä tarkoitti, että omistajien oli tehtävä kompromisseja.

Ihmiset pitivät korkeasta ajoasennosta, erinomaisesta näkyvyydestä, koetusta voimasta ja vakaudesta, sekä maastureiden tarjoamasta siististä ja lujasta kuvasta. Huonoihin puoliin kuuluivat hankala ajettavuus kaupungeissa, sisäänmenon ja ulostulon haasteellisuus, huonompi polttoainetaloudellisuus, sekä huono käsiteltävyys tiellä.

Keskittymällä hyviin asioihin ja puutteiden korjaamiseen, Lexus kehitti radikaalin uuden konseptin, mikä tuli tunnetuksi luksus-SUV-mallina.

TARKOITUKSELLISTA SUUNNITTELUA

RX:n kehityksen taustalla olevasta ajatuksesta tuli yksinkertainen konsepti: sen pitäisi olla yhtä mukava ja tehokas kuin henkilöauton, ja sillä pitäisi pystyä ajamaan myös maastossa. Sen sijaan, että uutta mallia olisi ajateltu pick-upina, maastoautona, tila-autona tai luksus-sedanina, haluttiin suunnittelussa sisällyttää kaikkien näiden ajoneuvotyyppien halutuimmat ominaisuudet.

Lexus vältti perinteistä ratkaisua, jossa kori on kiinnitetty erilliseen alustaan. Sen sijaan se käytti itsekantavaa korirakennetta. RX rakennettiin samalle alustalle kuin keskikokoinen ES 300 -sedan, joka oli tuolloin parhaiten myyvä malli Pohjois-Amerikassa. Tuloksena oli kevyt, mutta erittäin kestävä ajoneuvo, jonka käsittely oli sujuvaa ja vakaata ilman moniin isompiin maastoautoihin yhdistettyä korin kallistumista. Se näytti myös vähemmän työkäyttöön suunnitellulta autolta sen pyöreämmän ja aerodynaamisemman muotoilun ansiosta.

RX:n dynaamisuutta tuki MacPherson-jousitus etu- ja takakallistuksenvakaajilla, sekä tärinää vähentävät aktiiviset moottorinkiinnikkeet. Matalamman maavaran ansiosta sisääntulo ja poistuminen oli helpompaa isompiin malleihin verrattuna.

Myös poikittain asennettu 3,0-litrainen V6-bensiinimoottori oli sama kuin ES:ssä, ja siinä oli nelivaihteinen automaattivaihteisto. 223 DIN hv:n avulla auto kiihtyi 0-100 km/h 8,5 sekunnissa. Suunnittelun avainkohdatkin täytettiin: muotoilu, kiihtyvyys, käsiteltävyys ja hiljaisuus olivat kaikki luksustasoa.

RX oli saatavilla sekä etu- että nelivetona. Nelivetona mallilla oli aidot maastokyvyt, ja sen keskimmäisessä tasauspyörässä oli viskokytkin, mikä mahdollisti vetomomentin 50:50 jaon etu- ja taka-akseleiden välillä. Vielä suurempaa maastossa tai matalan pidon olosuhteissa tarvittavaa suorituskykyä varten saatavilla oli myös Torsen-tasauspyörästö.

MUUTOS LUKSUSMARKKINOILLA

RX tuotiin aluksi USA:n markkinoille, ja se esiteltiin Chicagon autonäyttelyssä vuonna 1997. Julkinen vastaanotto oli lämmin, samoin kuin ensimmäisten toimittajien, jotka ajoivat autolla vuoden lopussa. Myynti oli vahvaa sekä USA:ssa (42 000 kappaletta ensimmäisenä vuonna) että Euroopassa, missä auto tuli myyntiin päivitettynä versiona vuonna 2000.

RX otettiin hyvin vastaan, mutta kukaan ei olisi voinut kuvitella, miten nopeasti se aiheuttaisi muutoksen luksusautojen markkinassa. Vain muutaman vuoden kuluessa kaikilla isoilla premium-merkeillä oli oma versio RX:stä tehden SUV:sta suosituimman segmentin premium-markkinoilla. Jälleen kerran Lexus oli haastanut markkinoita ja asettanut standardit, mitä sen kilpailijoiden oli seurattava.

MAAILMAN ENSIMMÄINEN YLELLINEN HYBRIDIAJONEUVO

Toisen sukupolven RX esiteltiin vuonna 2003, ja sen muotoilu oli aiempaa näyttävämpi ja aerodynaamisempi. Konepellin alta löytyi tuttu V6-moottori, mutta viisivaihteinen automaattivaihteisto oli uusi. Auto oli myös isompi, tilavampi ja sen akseliväli oli pidempi. Uuden mallin julkistuksen yhteydessä Lexus ilmoitti myös tekevänsä autosta hybridiversion, mikä olisi ensimmäinen ylellinen hybridiauto maailmassa.

RX 400h ilmestyi seuraavana vuonna, ja siinä oli 211 DIN hv:ta tuottava 3,3-litrainen V6-moottori sekä 167 DIN hv:ta tuottava sähkömoottori, jotka tarjosivat järjestelmän kokonaistehoksi 272 DIN hv:ta, joka on verrattavissa 4,0-litraiseen V8-moottoriin. Täyshybridinä RX:llä voitiin ajaa bensiinillä, sähköllä tai molemmilla samaan aikaan. Lexus Hybrid Drive valitsi automaattisesti tehonlähteen parhaan mahdollisen hyötysuhteen saamiseksi, mikä näkyy RX 400h:n 8,3 l/100 km kulutuksessa.

TEKNOLOGIAN PIONEERI

Hybridivoimalinja ei vienyt RX:ltä nelivetoisuutta. Lexuksen uusi E-four-järjestelmä käytti itsenäistä sähkömoottoria taka-akselilla 4x4-suorituskyvyn tarjoamiseen tarvittaessa ilman lisääntynyttä painoa ja polttoaineenkulutusta, mitkä liitetään mekaanisiin nelivetojärjestelmiin.

Jälleen kerran RX oli rikkonut rajoja ja vakiinnutti Lexuksen alan johtavasi teknologian pioneeriksi. RX 400h oli vasta alkua kattavalle hybridiohjelmalle, minkä tekniikkaa on jatkuvasti parannettu ja otettu käyttöön koko Lexus-mallistossa.

RX TÄNÄ PÄIVÄNÄ

RX:n maailmanlaajuinen menestys on auttanut kehittämään Lexuksen SUV-mallistoa, mihin kuuluu myös keskikoinen NX, joka julkistettiin 2014, sekä kompakti UX, mikä saapui markkinoille vuonna 2019.

Viimeisimmän sukupolven RX 450h korostaa monia ominaisuuksia, jotka erottavat Lexuksen tämän päivän luksusautomarkkinoilla. Ne ovat muotoiltu rohkeasti, yksityiskohdissa näkyy Takumi-käsityöläisten ammattitaito, kehittyneitä teknologioita hyödynnetään entistä paremman turvallisuuden saavuttamiseksi ja mallit ovat suorituskykyisiä sekä mukavia.

RX:stä on olemassa myös seitsemänpaikkainen RX L –malli. Lexuksen laadukkaan maineen mukaisesti mallissa ei ole vain ahdettu kaksi lisäistuinta matkustamoon. Sen sijaan se loi tosiasiassa uuden mallin, minkä pituutta on lisätty 110 mm ja takaikkunan kulma on jyrkempi, jotta taaimmaisilla istuimilla matkustavilla olisi yhtä mukavaa kuin muillakin.