Samat trendit vaikuttavat myös autoteollisuudessa, ja 1990-luvun alkupuolella autoilijoiden ja suurikokoisten maastoautojen välinen suhde alkoi näyttää merkkejä päättymisestä. Premium-markkinoiden myyntilukemat osoittivat, että ihmiset siirtyivät takaisin perinteisempiin malleihin, kuten sedaneihin ja farmareihin.
Lexus oli jo antanut merkkejä muutoksen aiheuttajana autoalalla saapuessaan markkinoille vuonna 1989. Nyt nähtiin uusi mahdollisuus haastaa vallinnutta tilaa ja tuoda jotain täysin uutta markkinoille. Jatkuvasti menestystä ja innovaatioita tuottaneelle RX:lle luotiin perusteet. Se ei vain luonut uutta markkinasegmenttiä, vaan RX oli myös ensimmäinen luksusmalli, jossa oli itselatautuva hybridivoimalinja.
UUDENLAISEN AUTON LUOMINEN
Perinteisillä maastureilla oli autoilijoihin voimakkaasti vetoavia ominaisuuksia, mutta myös huonoja puolia, mikä tarkoitti, että omistajien oli tehtävä kompromisseja.
Ihmiset pitivät korkeasta ajoasennosta, erinomaisesta näkyvyydestä, koetusta voimasta ja vakaudesta, sekä maastureiden tarjoamasta siististä ja lujasta kuvasta. Huonoihin puoliin kuuluivat hankala ajettavuus kaupungeissa, sisäänmenon ja ulostulon haasteellisuus, huonompi polttoainetaloudellisuus, sekä huono käsiteltävyys tiellä.
Keskittymällä hyviin asioihin ja puutteiden korjaamiseen, Lexus kehitti radikaalin uuden konseptin, mikä tuli tunnetuksi luksus-SUV-mallina.