Ajankohtaista

THE SOUL OF FUTURE PREMIUM -FINALISTIT

Kansainvälisen muotoilun tulevaa sukupolvea edustavat opiskelijat ovat tuottaneet joukon radikaaleja uusia konsepteja The Soul of Future Premium -ohjelmassa, jossa tutkitaan, miten premium-tason matkustaminen voisi kehittyä tulevien vuosikymmenien aikana. Lexus aloitti The Soul of Future Premium -ohjelman syyskuussa 2021 yhteistyössä Royal College of Artin (RCA) kanssa, joka on yksi maailman arvostetuimmista ja vaikutusvaltaisimmista taiteen ja muotoilun tutkimus- ja oppimiskeskuksista.

Ohjelman tavoitteena on tutkia uusia ajoneuvoarkkitehtuureita, jotka vastaavat eurooppalaisen kaupunkielämän, yhteiskunnan ja väestörakenteen muutoksiin sekä hahmottaa, millainen rooli Lexuksella voisi olla alueen liikkuvuusympäristössä seuraavan kahden vuosikymmenen aikana. Haasteeseen tarttui 20 jatko-opiskelijaa RCA:n Intelligent Mobility Design Centrestä, joka on monitieteinen muotoilun ja tutkimuksen huippukeskus. Opiskelijat ovat saaneet ohjelman aikana mentorointitukea Lexuksen eurooppalaisen muotoilukeskus ED2:n toimitusjohtajalta Ian Cartabianolta ja muotoilujohtaja Lance Scottilta, sekä IMDC:n puheenjohtaja professori Dale Harrowilta ja Intelligent Mobility -ohjelman johtajalta tohtori Chris Thorpelta.

Ohjelman osallistujat esittelivät työnsä hiljattain verkkoarvioinnissa, jonka jälkeen tuomaristo valitsi kuusi finalistia. Jokainen heistä kehittää ja viimeistelee nyt konseptiaan tuomaristolta saamiensa neuvojen avulla. Voittajaprojektit julkistetaan 15. maaliskuuta.

  • 2040 Lexus Vision In-Season, Bangning An

    Tämä projekti luo vision tulevaisuuden ylellisestä liikkuvuudesta, joka on synkronisoitu vuodenajan kanssa. Sen keskiössä on japaninkielinen lause ”Ichi-Go, Ichi-E”, joka tarkoittaa huomion kiinnittämistä jokapäiväisiin hetkiin. Jotta Z-sukupolvi voisi tutustua uudelleen kaupunkialueiden vuodenaikojen vaihteluihin, säätelee ajoneuvon älykäs katto sisätiloihin tulevan valon voimakkuutta elämyksellisen vuodenaikakokemuksen ja paremman energiatehokkuuden saavuttamiseksi. Myös ajoneuvon värimaailma muuttuu vuodenaikojen mukaan.

  • Crucible, Benjamin Miller

    Crucible on vetykäyttöinen ajoneuvo, joka jakaantuu eri käyttötarkoitusten mukaan. Se erottaa henkilökohtaisesti omistetun ylellisen matkustamon teknologiasta luodakseen palvelun, joka on sekä huoleton että yksilöllinen.

    Cruciblessa yhdistyy yhteisomistajuus ja yksinomistajuuden tarjoama joustavuus sisätilojen osalta. Muuntuva matkustamo mukautuu mihin tahansa kokoonpanoon saumattoman mukavuuden takaamiseksi ja sen voisi jopa sijoittaa sisälle kotiin. Sen käyttäjät voivat valita esimerkiksi eri ajoneuvon arkikäyttöön ja viikonloppuihin, kun he haluavat tavata muita ihmisiä. Millerin valoisaan ja ilmavaan ajoneuvoon on helppo mennä sisään ja poistua, sekä siinä voi matkustaa mukavasti makuullaan.

  • ALTO, Richard Newman

    ALTO on pystysuoraan nouseva ja laskeutuva VTOL-ajoneuvo. Se on suunniteltu aikaan, jolloin premium-kokemus tarkoittaa ”arjen juhlaa” vastineena tulevaisuudelle, joka on ylikuormitettu teknologialla, jota ei enää pidetä ylellisenä. Newmanin omaleimaista, vetykäyttöistä ja riipusmaista ilma-alusta kuvaillaan ”koruksi taivaalla – kuin pilven korvakoruksi”, ja se on minikasvihuoneen ja kuumailmapallon risteytys. ALTO:n yläosaa voidaan mukauttaa sormuksen tapaan, jolloin siinä voidaan esitellä erilaisia "kiviä". Sen arkkitehtuuriin kuuluu yhtenäinen päällyste, jotta se voidaan telakoida rakennusten kylkeen.

  • Lexus UrbanSwarm, Maxime Gauthier

    UrbanSwarm antaa ylellisyyden tunteen jokapäiväiseen kaupunkiliikenteeseen. Tämä modulaarinen ja saumaton tapa matkustaa tarjoaa pienliikenteen joustavuuden ja mukavuuden sekä joukkoliikennejärjestelmien tehokkuuden sen tessellaatio-ominaisuudella, jonka ansiosta se voi liittyä muihin ”kapseleihin”.

  • Lexus NEKO, Jan Niehues

    Lexus NEKO on pienliikennekonsepti, joka on saanut inspiraatiota japanilaisesta kulttuurista ja luonnosta. Se on sähköauto, joka on varustettu sensorikameroilla ja älykkäällä tallennuslaitteella. NEKO voi toimia kahdessa tilassa: tavanomaisessa ajossa itsenäisenä ajoneuvona ja jakamistilassa, missä matkustajat voivat katsella aiemmilta matkoilta tallennettuja maisemia ja saada Instagram-kokemuksen suuressa mittakaavassa. Se hyödyntää 4D-teknologiaa optimoidun ergonomian ja Lexus-brändimahdollisuuksien takaamiseksi. Ajoneuvo voi esimerkiksi suorittaa perinteisen japanilaisen kumarruksen, kun taas robotit tarjoavat täydellistä joustavuutta nopeudessa kaupunkialueilla.

  • Lexus #Units, Zhenyu Kong

    Kun kontekstina on digitaalinen personointi tulevaisuuden sosiaalisessa tilassa, #Units ei ainoastaan laajenna yksilöiden ja ryhmien välistä yhteyttä, vaan se myös tutkii, mitä ylellisyyden jakaminen voisi olla digitaalisen teknologian avulla. Se palvelee alfa-sukupolven halua monimuotoiseen itseilmaisuun hyödyntämällä sosiaalisen median suosiota mielipiteiden ja tunteiden jakamisessa. Se on ylellinen jaettu tila, sillä saavuttaessa määränpäähän ajoneuvo voi muodostaa yhteyden virtuaalisesti muihin ajoneuvoihin, jolloin sitä voi käyttää projektorilaitteena esimerkiksi osallistumisesas virtuaalisesti konsertteihin ja juhliin. Ajoneuvon ainutlaatuinen muotoilu on saanut inspiraatiota rannan suuntaisten hiekkasärkkien muodoista. Se on myös erittäin joustava ja se sopeutuu tarvittaessa kapeillekin teille. Sisätiloja voidaan mukauttaa käyttämällä blockchain-teknologiaa, joten NFT-taideteokset voidaan ottaa mukaan matkalle.