AJODYNAMIIKKA
Lexus RX tarjoaa hämmästyttävän hienosäädetyn suorituskyvyn, ohjattavuuden ja suuntavakauden Zaventemin koeajoradalla. UX:n ajettavuuden taustalla on Lexuksen mestarikuljettaja Akio Toyoda, joka on vaatinut, että jokaisen uuden Lexuksen tulee olla hauska ajaa. Tämä kunnianhimoinen tavoite tarkoitti uuden erittäin jäykän GA-C-alustan kehittämistä, ja se toimii erinomaisena pohjana UX:n hatchbackin kaltaiselle ajettavuudelle.
UX 250h:lla on luokkansa matalin painopiste, mistä on kiittäminen uuden alustan ja hybridiakun sijoituksen. Auton luonteelle ja dynaamiselle suorituskyvylle keskeinen asia on viimeistelty painoa säästävillä materiaaleilla, kuten kevyellä alumiinilla.
HYBRIDITEKNOLOGIA
Yhdistämällä RX 400h –mallissa 3,3-litraisen V6-bensiinimoottorin ja sähkömoottorit, Lexus valmisteli asemaansa vaihtoehtoisten voimalinjojen johtajana julkistamalla pian RX 400h:n jälkeen Lexuksen itselataavien hybridien malliston. RX 300 –malliin verrattuna RX 400h tarjosi 33 % parannuksen polttoaineen kokonaiskulutukseen ja massiivisen 67 % parannuksen kaupunkiajossa. Se toimi tienavaajana ja esitteli sähköistymisen Lexuksen asiakkaille ilman huolta mallistomuutoksesta, lataustarpeesta tai ahtaammista tiloista.
Konepellin alla on tapahtunut hiljainen vallankumous siirryttäessä RX 400h:sta UX 250h –malliin. Teknologiaa ei ole varattu enää vain kalliisiin lippulaivamalleihin, vaan neljännen sukupolven itselataavat hybridit, kuten UX 250h ja ES 300h saavuttavat paremman polttoainetaloudellisuuden, pienemmät päästöt ja pidemmät ajomatkat täysin sähköisessä EV-tilassa. Samaan aikaan kokonaisteho, reagoivuus ja ajamisen laatu on viety seuraavalle tasolle.
Tämä jatkuva kehitystyö on saavutettu, sillä Lexuksen insinöörit ovat keskittynet kehittämään entistä kompaktimpia ja hienostuneempia komponentteja, jotka tuottavat paremman suorituskyvyn. Itse asiassa, viimeisen 25 vuoden aikana Lexus ja Toyota ovat rekisteröineet yli 24 000 patenttia itselataaviin hybrideihin ja EV-teknologiaan liittyen – enemmän kuin mikään muu valmistaja. Osoittaakseen johtajuutta alalla, Toyota Motor Corp. ilmoitti vuonna 2018, että se sallii rojaltivapaan pääsyn patenteille hybrideille ja muille sähköistymisteknologiaa käyttäville autoille.
Lexuksen insinöörit ovat saavuttaneet tämän keskittymällä kehittämään entistä pienikokoisempia ja hienostuneempia komponentteja, jotka tuottavat paremman suorituskyvyn. Viimeisen 25 vuoden aikana Lexus ja Toyota ovat rekisteröineet yli 24 000 patenttia, jotka liittyvät itselataaviin hybrideihin ja EV-teknologiaan.
UX:llä ajetaan paljon ruuhkaisilla ja urbaaneilla alueilla, ja malli viekin Lexuksen itselataavan hybridijärjestelmän hyödyntämisen uudelle tasolle. Viimeaikaiset testit Belgiassa osoittavat, että 57 % ajasta UX:llä ajetaan ilman polttomoottoria. Nykytrendi autolla ajossa on suunnannut kohti urbaania crossover-ajoa, jossa on vain rajallinen tarve maastossa kulkemiselle. UX 250h AWD:ssa on pienempi ja kompaktimpi takasähkömoottori kuin RX 400h:ssa, jossa suhteellisen suuri 50 kW:n yksikkö.
MUOTOILU JA TEKNOLOGIA
Paljon on ehtinyt muuttua Lexuksella RX 400h:n esittelystä, eikä vähiten lähestymistapa muotoiluun. Aikanaan ensimmäiset Lexuksen hybridit pitivät sisällään mittatilaustyönä tehdyt hybridirenkaat, eturitilän, sumuvalot ja läpinäkyvät takavalot.
UX 250h on muotoiltu rohkeammin ja sen atleettisempaa ilmettä korostaa voimakkaan veistoksellinen muotoilu, tunnusomainen eturitilä ja L-aihioiset kolmois-LED-etuvalot. Takana yhdistelmävalo ei ole vain näyttävä, vaan myös aerodynaamisesti tehokas. Evät ovat integroitu valoon vähentämään turbulenssia ja parantamaan perän vakautta mutkissa ja sivutuulessa. UX 250h –crossover on merkin myydyin malli Euroopassa, ja se on tuonut Lexuksen itselataavan hybridijärjestelmän saataville laajemmalle ostajakunnalle.
Ohjauspyörän takana istuessa tilava RX 400h huokuu edelleen luksusta ja hienostuneisuutta. Nahkatyö, ohjaamon listat ja mittaristo ovat edelleen ”kuin uusia”. RX 400h:n varustelista on vaikuttava, ja siihen kuuluvat esimerkiksi monialueinen ilmastoinninhallinta, 11-kaiuttiminen Mark Levinson® premium-audiojärjestelmä ja High Intensity Discharge -etuvalot.
Auton kommunikointijärjestelmien kehittyminen nousee esiin enemmän kuin mikään muu. Aiemmin lippulaivamallien omistajille varatut järjestelmät ovat nyt myös UX 250h:n kuljettajien käytössä, kuten 10,3-tuumainen multimedianäyttö panoraamanäkymällä, suuri HUD-näyttö ja 13-kaiuttiminen Mark Levinson® Premium Surround System –audiojärjestelmä. Ehkäpä kaikista tärkeimpänä, kun RX 400h oli ensimmäinen SUV, jossa on ollut VDIM-Järjestelmä, uuden UX 250h:n mukana tulee Lexus Safety System+ -järjestemä, johon kuuluu Pre-Collision-järjestelmä (PCS), nyt päivä- ja yöaikaan toimivalla jalankulkijan tunnistuksella ja päiväaikaan toimivalla pyöräilijän tunnistuksella.