keitarou hinoue 1920 1080

BLOGI

LEXUKSEN MUOTOILIJA KEITAROU HINOUE KERTOO INSPIRAATIOSTAAN JA JAPANILAISESTA ”AISHA”-RAKKAUDESTA AUTOIHIN

Keitarou Hinoue on yksi Lexuksen suurista nuorista muotoilijakyvyistä. Hän on vastuussa Lexuksen sisätilojen muotoilun ja toiminnallisuuksien suunnittelusta siten, että ne ennakoivat tarpeita ja asiakkaiden mieltymyksiä, kun autoilu ja liikkuminen on siirtyy uudelle jännittävälle sähköistymisen ja autonomisen ajamisen aikakaudelle.

  • Hinouen syvä kiinnostus autojen muotoiluun alkoi, kun hän nuorena näki ensimmäisen kerran Back to the Future –seikkailuelokuvan ja hämmästyi aikamatkaavasta DeLorean-autosta. ”Ostin kuvituskirjan, joka perustui Giugiaron töihin (mies joka suunnitteli DeLoreanin linjat), ja sain tietää auton muotoilusta, ja siitä lähtien tavoitteenani oli saada siitä ammatti”

    Ei kestänyt kauaa, kunnes hän oli tietoinen työstä, mitä Lexuksella tehtiin: ”Ollessani lukioikäinen, noin vuonna 2006, luin Lexuksen muotoilufilosofiasta lehdestä ja se sai minut haluamaan tulla Lexuksen muotoilijaksi.” Koulun päätyttyä hän opiskeli tuotemuotoilua Kyoto City Universityssä ja valmistuttuaan hän toteutti tavoitteensa aloittaessaan Toyota Motor Corporationissa. Hänen keskittymisensä oli ja pysyy edelleen autojen sisätiloissa: ”Koska halusin luoda materiaaleja ja asioita, joihin voi koskea, minusta tuli sisustussuunnittelija. Työskentelin LS-sedanin osien suunnittelussa ohjauspyörästä ja istuimista koko ajoneuvoon, jonka jälkeen osallistuin edistyneempään kehitykseen.”

    Hinouen luova inspiraatio perustuu vahvasti luontoon: ”Uskon, että on perustavanlaatuisia syitä siihen, miksi pidämme tiettyjä muotoja kauniina, olipa kyseessä luonnosta, tieteestä tai taiteesta. Minulle se on usein peräisin luonnosta ja aiheista, joita olen kokenut tai oppinut lapsena.” hän kertoo.

    ”Kun olin nuori, katselin hyönteisiä sekä eläimiä, ja piirsin kuvia niistä. Näin opin luonnon tuottamista muodoista, jotka miellyttävät luonnollisesti ihmisten silmiä ja aisteja.” Hän lisää, että elokuvilla ja sarjakuvilla on myös oma osuutensa inspiroimalla tapaa, jolla hän kehittää sisätiloja vastaamaan muuttuvia aikoja ja tapoja.

    Ennakointi – tieto siitä, miten vastata asiakkaiden tarpeisiin – on keskeistä Lexuksen erittäin tarkalle lähestymistavalle, mutta Hinoue ei pidä tätä rajoittavana asiana. ”Ajattelemalla syvällisesti ihmisten käyttäytymistä ja aikomuksia, voimme määrittää tarpeelliset toiminnot. Koska voimme kaventaa suunnittelun suuntaa, uskon, että kehitystyö nopeutuu ja siitä tulee tehokkaampaa. Sen sijaan, että ajattelisin ’haluaisin, että sitä käytetään näin’, yritän ajatella ’asiakkaat haluavat käyttää sitä näin ja myös kuvitella odottamattomia tapoja käyttää sitä.”

            keitarou hinoue drawing 600 400
  • Hän tunnistaa, kuinka tärkeää ihmisten käyttäytymisen jatkuva tutkimus ja arviointi on sosiaalisten trendien rinnalla pysymiseksi, jotta uudet tuotteet säilyttävät edistyneisyyden tunteen. L-finesse-muotoilufilosofia on keskeistä Lexuksen suunnittelijoille: ”Se välittää halun nostaa auton muotoilu taiteeksi, jossa yhdistyy edistykselliset tekniikat, halu kauneuteen ja takumi-käsityötaito.” Hinoue sanoo. ”Vaikka kaikki käyttämämme prosessit ovat tärkeitä, jatkuvasti ennakoimalla asiakkaidemme tunteita pyrimme lisäämään asioita muotoiluihimme, jotka ylittävät muodon.”

    Kysyttäessä suosikki Lexus-mallin sisätiloja, Hinoue nimesi 2018 LS:n sen ohjaamon vuoksi – se on ensimmäinen malli, jonka parissa hän työskenteli uutena työntekijänä. ”Minut nimettiin heti lippulaivamalli LS:ään, ja olin päättänyt antaa kaikkeni ja vanhemmat tiimin jäsenet opettivat minulla paljon siitä, miten hoitaa tehtävä. Pystyimme tekemään täysin uusia asioita hyödyntämällä heidän kehittämiään perinteitä ja yhdistämällä ne nuorempien jäsenten ideoihin, jotka ovat vapaita yleisistä käytännöistä.” Parasta ulkoista muotoilua kysyttäessä hänen valintansa oli 2017 IS, koska se oli auto, joka johti hänet lukioikäisenä tähtäämään Lexuksen muotoilijaksi.

    Tulevaisuuteen katsottaessa Hinoue näkee auton ja kuljettajan yhteistyön mahdollisuuksien mahdollistajana. Konseptista käytetään Japanissa termiä ”aisha” (japanissa ihmiset joskus viittaavat autoihinsa aishana, joka takoittaa rakastettua autoa). ”Sekä ajoneuvot että liikkuvuus ovat suurten muutosten partaalla, mutta ihmiskeskeisen lähestymistavan avulla Lexus haluaa avata rikkaita elämäntapoja soveltamalla aishaa mahdollistamaan auton ja kuljettajan kasvua elämänkumppaneina.”

    ”Erityisesti ajoneuvojen sisätilojen ja sähköistettyjen ajoneuvojen laajamittaisen käyttöönoton myötä on mahdollista, että suunnittelusta tulee yksinkertaisempaa ja käyttötila autossa kasvaa. Juuri tuon takia uskon, että liikkuvista tiloista tulee entistä tärkeämpiä. Haluan harkita tarkkaan, kuinka jokaisen käyttäjän tarpeet vaihtelevat, jotta voimme tavoitella kehitystä, joka mahdollistaa tuottamaan parhaat mahdolliset liikkuvat tilat ja kokemukset.”

    ”Kun kaikesta tulee sähköistettyä ja autonomista, tapa, jolla autot on kasattu muuttuu sisätilojen tullessa paljon yksinkertaisimmiksi ja selkeämmiksi. Uskon, että muotoilun vapauden määrä kasvaa – voisiko olla mahdollista, että sisustus on yksilöllistä? Henkilökohtaisesti toivon sitä.”