1. Tutustu Lexukseen
  2. Muotoilu
  3. Sport-huvialuskonsepti
Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
MUOTOILU

LEXUS PALJASTAA SPORT-HUVIALUSKONSEPTIN

Tutustu uuteen suorituskykyiseen 42-jalkaiseen sport-huvialuskonseptiin, jonka voimanpesänä on kaksi Lexuksen 5,0 litran V8-moottoria. Tämä tyrmäävä merenkulkija-Lexus on täydellinen lisäys Lexuksen lifestyleen.

ALKULÄHDE

Muutama vuosi sitten Toyota Marine kutsui TMC:n presidentin Akio Toyodan viettämään muutaman päivän vesillä Japanissa piakkoin lanseerattavan premium-luokan Ponam-huvialusmalliston parissa. Mestariajaja Akio Toyoda inspiroitui turbodieselmoottorien tehosta ja rungon edistyneen muotoilun tuottamasta käsittelystä ja vakaudesta. Lexus Internationalin pääbrändipäällikkönä hän arvosti myös tyylikkään premium-luokan huvialuksen potentiaalia Lexus-lifestylen täydentäjänä.

Tämän seurauksena Marine-osasto ryhtyi muotoilemaan, kuinka premium-luokan suorituskykyinen huvialus voisi laajentaa Lexus-brändiä uusille elämäntyylin ja vapaa-ajan alueille. 12. tammikuuta 2017 Lexus paljasti tämän projetkin tuloksen: toimiva todiste konseptista Lexuksen Sport-huvialukseksi Di Lidon saarella Biscayne Bayssa (Miami Beach FL).

MUOTOILU

Lexuksen Japanin Toyota Cityn muotoilukeskuksen kuudesta kahdeksaan vieraalle järjestettiin päivän risteily sport-huvialuksella varustettuna kahdella suorituskykyisellä Lexus V8-moottorilla, edistyneellä muotoilulla ja käsittelyominaisuuksilla.

Kesällä 2015 muotoilutiimin konseptit jätettiin vanhemman toimitusjohtajan Tokuo Fukuichin, globaalin muotoilun ja Lexus International Co.:n presidentin, Toyota Marinen vanhemman toimitusjohtajan Shigeki Tomoyaman ja presidentti Toyodan arvioitaviksi.

Tämä ponnistus oli meille arvokas, koska se hämmentää luovaa energiaa ja työntää mielikuvitustamme hyvin tuntemamme autonvalmistusmaailman ulkopuolisiin muotoilu- ja elämäntyylimahdollisuuksiin. Valittua ehdotusta hiottiin koko 2015 ajan Marine-osaston valmistaessa rakenteen ja aluksen merenkulkujärjestelmät.

Miamissa esitelty Lexuksen sport-huvialus on kertaluonteinen projekti, eikä sitä ole tarkoitus laittaa tuotantoon. Tämän ainutkertaisen mallin tuottamiseksi Marine-osasto valitsi Marquis-Carver Yacht Groupin Pulaskista (Wisconsin, USA) heidän talon sisäisen suunnittelu- ja valmistuskapasiteettinsa sekä suurten käsintehtyjen komposiittirakenteiden käsittelykykynsä vuoksi.

Ominaisuudet

Lexuksen sport-huvialuksen yläkansi ja ulompi runko on suunniteltu saumattomasti sisärakenteen ympärille. Kukin yksittäinen kappale muodostuu massiivisesta käsintehdystä kaksikomponenttisesta polyuretaaniepoksihartsista, joka on vahvistettu käsintehdyllä hiilikuitukankaallakomposiitilla, jota kutsutaan hiilukuituvahvistetuksi muoviksi (CFRP). 

CFPR on teknologia, jota käytetään kilpa-autossa ja superautoissa, kuten Lexuksen LFA:ssa, suorituskykyisissä lentokoneissa, urheilusuksissa ja kilpapyörissä sekä maailmanluokan kilpaveneissä.

Lexuksen sport-huvialuksen ainutlaatuinen CFRP-rakenne säästää painoa lähes 1 000 kg verrattuna saman luokan kuitulasivahvistetusta muovista (FRP) valmistettuihin aluksiin. Vedenalainen runko on porrastettu vähentämään vastusta tai vetoa ja parantamaan käsittelytasapainoa suurilla nopeuksilla. 

Konseptin voimanlähteenä on kaksi 5,0 litran V8-bensiinimoottoria, jotka perustuvat Lexus RC F -coupéssa, GS F sport-sedanissa ja uudessa LC 500 Grand Tourer -mallissa käytettyyn suorituskykyiseen 2UR-GSE-moottoriin.

Kumpikin moottori tuottaa yli 440 hevosvoimaa / 446 DIN hp / 328 kW, joilla aluksen nopeudeksi saadaan 49 mailia tunnissa (43 solmua) kahden hydraulisesti ohjatun sisäperämoottorikäytön kautta. Rantautumista avustaa ohjaussauvalla varustettu keulaperäsinlaite.

Ylellinen sisustus

Kapteeni ohjaa ja valvoo aluksen järjestelmiä ruorissa olevasta kosketusvärinäyttötaulusta, joka näyttää GPS-navigoinnin, digitaaliset kartat, pintatutkan, vedenalaisen luotaimen sekä valaistus- ja viihdejärjestelmät. Kapteenin istuin on sähköisesti säädettävä; käsinojat voidaan kääntää ulos, jolloin niitä voidaan käyttää apuistuimina aivan erityisille vieraille.

Matkustajien keulakajuutan sisustus on kutsuva: ylellistä Lexus-nahkaa puu- ja lasiyksityiskohdilla. Seisomakorkeus, kuuden hengen sohva ja pöytä sekä ilmastointi luovat intiimin ympäristön seurustelulle.

Keittiössä on kahden keittopisteen liesi, allas ja jääkaappi tason alla; kauniisti viimeistelty pää sisältää suihkun.

Integroitu audio-videoviihdejärjestelmä on täysin verkotettu 4G Wi-Fillä ja WANilla. Äänentoistojärjestelmä koostuu Revolution Acousticsin pintaan asennetuista ohjaimista, jotka käyttävät muuntimena kattopaneelia, sekä Mark Levinson® Reference -digitaalivahvistimista.

  • Numerot

    Kokonaispituus 12,7 m
    Suurin leveys 3,86 m
    Hyötykuorma 8 henkilöä
    Kokonaisteho 885 hp / 897 DIN hp / 660 kW
    Huippunopeus 43 KTS

Tausta

Toyota Motor Corporation -konserniin kuuluva Lexus perustettiin vuonna 1989 kehittämään ja tuottamaan hienoimpia koskaan valmistettuja autoja sitoutuen mitä korkeimman tason asiakaspalveluun. Lexus International perustettiin yrityksen sisäisenä yrityksenä vuonna 2011 brändin keskeisen strategian, suunnittelun, muotoilun, valmistuksen ja tuotannon koordinoimiseksi.

Toyota Motor Corporation (TMC) -konsernin Marine Business Department perustettiin vuonna 1997 kehittämään premium-luokan huvialuksia edistyneellä teknologialla ja Lexuksen premium-luokan autojen valmistuksessa hiotuilla laadunvalvontamenetelmillä. Toyota Marinen Ponam-linja on sisältänyt lasikuidusta valmistettuja 26 ja 28 jalan urheilukalastusveneitä ja ylellisiä makuutiloilla varustettuja 31-, 35-, 37- ja 45-jalkaisia matkaveneitä, joiden runko on valmistettu kestävästä ja hiljaisesta täysin hitsatusta A5083-alumiiniseoksesta.

Ponam-malleissa on tehokkaat turbodieselmoottorit, jotka perustuvat Lexuksen premium-luokan hyötyajoneuvoihin GX 300d (3,0 litran 4-sylinterinen turbodiesel) ja LX 450d (4,5 litran V8-kaksoisturbodiesel).

Toyotan Ponam-linja on Japanin premium-huvialussektorin markkinajohtaja. Vuosina 1998–2002 Toyota Marine on myös kehittänyt ja valmistanut lasikuituisten vesihiihtoveneiden ja wakeboard-veneiden Epic-linjaa ensisijaisesti Yhdysvaltojen markkinoille, joissa kaikissa on Lexuksen LS 400 -sedanista tuttu 4,0 litran 1UZ-FE DOHC V8 -bensiinimoottori.

Marquis Yachts, LLC, on yksityisomistuksessa oleva yritys Pulaskissa (Wisconsin), joka suunnittelee, tuottaa ja valmistaa merkkejä Marquis Yachts ja Carver Yachts. Marquis-linjan huipputuote on 73-jalkainen, kolmitasoinen premium-luokan huvialus, jossa on lasikuituvahvisteinen (FRP) muovirunko, kansi ja ylärakenne.