KONSEPTIAUTOT

LF-30 ELECTRIFIED

”LF-30 Electrified” -konseptimalli ilmentää Lexuksen näkemystä ajoneuvojen sähköistymisestä

Konseptimallin visionäärinen ulkomuotoilu on mahdollista vain autolle, jossa käytetään napamoottoreita. Lähelle kulmia sijoitetut pyörät ja voimakkaasti etupainoitteinen muotoilu kuvaavat energiavirtaa pyöriltä kohti matkustamoa.

Täyssähkötekniikan mahdollistaessa konepeiton poisjäämisen on Lexuksen tunnusomainen etusäleikön muotoilu laajentunut koko auton alueelle. Tämä muoto saavutetaan tuulilasin jatkuessa yhtenä muotona aina auton takaosaan asti korostaen voimaa ilmentäviä lokasuojia sekä siiven muotoisia ajovaloja. Muotoilussa yhdistyy sekä silmiähivelevä kauneus että toiminnallisuus - muodolla saavutetaan sekä erinomainen aerodynamiikka että riittävä jäähdytys sähkömoottoreille.

Sivuikkunoiden valonläpäisykyky on täysin säädettävissä, jotta matkustajat voivat valita vapaasti kauniiden maisemien tarkkailun ja yöaikaisen yksityisyyden välillä. Eksklusiivinen ulkoväri ”Voltaic Sky” edustaa uudenlaista metalliväriä, minkä lakkakerros sisältää ripauksen sinivihreää sävyä.

Lexus Advanced Posture Control -ohjaus säätää sähkömoottorien erittäin korkeaa vääntömomenttia tuottaakseen ihmisen aisteille mahdollisimman luontaisen tuntuman. Järjestelmä pystyy säätämään jokaisen pyörämoottorin tehoa siten, että tilanteesta riippuen ajoneuvo voi olla sekunti sekunnilta etuvetoinen, takavetoinen tai nelivetoinen. Vaikka kyse onkin konseptimallista, Lexus aikoo tuoda tämän teknologian tuotantomalleihin mahdollisimman nopeasti, jotta sähköistettyjen ajoneuvojen hyödyt saadaan realisoitua täysimääräisesti.

Ohjaus on toteutettu täysin sähköisesti ilman mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja etupyörien välillä. Heijastaen tulevien sukupolvien täyssähköautoja on Lexus LF-30 -konseptimallin lataus toteutettu johdottomasti. Tällöin ajoneuvon lataaminen niin kotona kuin työpaikalla tapahtuu mahdollisimman vaivattomasti ajoneuvon käyttäjän päivittäistä rytmiä tukien.

TAZUNA

Sisätilojen radikaalissa muotoilussa inspiraation lähteenä on ollut Tazuna, ikiaikainen tapa jolla yhdellä ohjaksella on luotu luottamuksellinen suhde hevosen ja ratsastajansa välille. Samalla ideologialla kuljettaja on yhtä auton kanssa, kun intuitiiviset järjestelmät kommunikoivat kuljettajan kanssa mm. lisätyn todellisuuden (AR) kautta. Koko matkustamo antaa kaiun maailman parhaiden lentoyhtiöiden ensimmäisen luokan tiloista, ja jokainen katkaisija sekä säädin on aivan käsien ulottuvilla eleohjauksen lisänä.

Matkustamo antaa kaiun maailman parhaiden lentoyhtiöiden ensimmäisen luokan tiloista, ja jokainen katkaisija sekä säädin on aivan käsien ulottuvilla eleohjauksen lisänä.

Hyvin tukea antaviin takaistuimiin on integroitu älykästä teknologiaa, ja takamatkustajat voivat nauttia mm. rentoutusominaisuuksista tien päällä. Sekä kuljettajan että matkustajien musiikkinautinnon varmistaa Mark Levinson® -äänentoistojärjestelmä. Sen pääntukiin integroidut kaiuttimet takaavat korkealuokkaisen äänentoiston, ja lisäksi ne suodattavat melua.

Auton tuulilasi jatkuu yhtenäisenä muotona aina auton takaosaan asti korostaen voimaa ilmentäviä lokasuojia sekä siiven muotoisia ajovaloja. Takamatkustajat voivat lisäksi hyödyntää äänikomennoilla ohjattavaa ”SkyGate”-järjestelmää. Lisättyä todellisuutta hyödyntävä järjestelmä voi mm. näyttää täydellisen tähtitaivaan takamatkustajien yllä, ja lisäksi sen avulla katsella vaikkapa matkustajien suosikkivideoita tai tarkastella navigointitietoja.

Auton sisätilojen ainutlaatuinen muotoilu antaa myös viitteitä siitä, mitä seuraavan sukupolven ylellisyys tarkoittaa: kestävä kehitys ja ympäristön kuormituksen minimointi on huomioitu mm. materiaalivalinnoissa. Perinteistä japanilaista setripuuhun perustuvaa yakisugi-materiaalia on hyödynnetty esim. auton ohjauslaitteistossa, ja auton ovista löytyy kierrätysmetallista valmistettua kuitumateriaalia.

LEXUS LF-30, TÄRKEIMMÄT TEKNISET TIEDOT

Pituus (mm) 5 090
Leveys (mm) 1 995
Korkeus (mm) 1 600
Akseliväli (mm) 3 200
Omamassa (kg) 2 400
Toimintamatka [WLTP] (km) 500
Korkeajänniteakun kapasiteetti (kW/h) 110
Latausteho (kW) 150
0–100 km/h kiihtyvyys (seconds) 3.8
Huippunopeus (km/h) 200
Suurin teho (kW)/suurin vääntömomentti (Nm) 400/700