KONSEPTIAUTOT

LS+ KONSEPTI LIPPULAIVAMALLI

LEXUS ESITTELI MAAILMALLE AUTONOMISEN AJAMISEN KYKYÄ TOKION AUTONÄYTTELYSSÄ 2017

Päämääränään edistää onnettomuuksilta vapaata liikennettä, Lexus on ottanut aktiiviseen käyttöön kehittyneitä teknologioita, jotka perustuvat Integrated Safety Management –konseptiin. Jotta kaikki ihmiset voisivat nauttia turvallisesta ja joustavasta liikkuvuudesta, Lexus on kehittänyt automatisoituja ajoteknologioita.

Tavoitteena on soveltaa 2020–luvun puoliväliin mennessä ”Urban Teammate” –teknologiaa autonomiseen ajamiseen tavallisilla teillä.

LS+ -KONSEPTIMALLIN TÄRKEIMMÄT OMINAISUUDET

Huipputeknologialla varustettu LS+ konseptimalli viitoittaa lippulaivasedanin tulevaa ilmettä. Pitkälle kehitetyllä ja hienostuneella muotoilulla ja automatisoidulla ajotekniikalla konseptimallia on kehitetty malliksi, joka symboloi Lexuksen edelläkävijän luonnetta.

PISIMMÄLLE KOSKAAN VIETY HIENOSTUNUT MUOTOILU EDUSTAA LEXUS LS -LIPPULAIVASEDANIN TULEVAA ILMETTÄ

LS+ konsepti viitoittaa LS:n tulevaisuuden ilmettä ja sen hienostunut muotoilu antaa suuntaa seuraavan sukupolven Lexus-muotoilulle, joka perustuu Lexuksen L-finesse-suunnittelufilosofiaan.

Rohkeasti muotoiltu tiimalasietusäleikkö edistää sekä jäähdytystä että parempaa aerodynaamista suorituskykyä. Lexuksen edelläkävijyys näkyy LS+ -konseptissa kautta linjan: laserteknologiaa hyödyntävissä ajovaloissa, takavaloissa ja elektronisissa sivupeileissä.

VIIMEISIMMÄT AUTONOMISEN AJAMISEN TEKNOLOGIAT TEKOÄLYN TUKEMINA

Lexuksen pyrkimyksenä on maailma, jossa kaikki ihmiset voivat nauttia turvallisesta, sujuvasta ja vapaasta liikkuvuudesta teknologian avulla. Tarkoituksena on erityisesti automatisoida ajaminen moottoriteillä, sisääntulo- ja ulosajorampeilta alkaen, käyttämällä ”Highway Teammate” – automaatiotekniikkaa, joka LS+ -konseptimallissa on suunniteltu otettavan käyttöön 2020–luvulla. Järjestelmä ottaa vastuun todellisissa liikenneolosuhteissa tapahtuvasta moottoritielle liittymisestä ja poistumisesta, kaistan vaihdosta, sekä ajoneuvon pitämisestä kaistalla ja turvavälin säilyttämisestä ajoneuvojen välillä, kunhan tarvittavat tunnistamisen, arvioinnin ja toteutuksen edellyttämät olosuhteet täyttyvät.

LS+ -konseptimalli kommunikoi tietokonekeskuksen kanssa ja kykenee päivittämään järjestelmiensä ohjelmistoja, mikä mahdollistaa myös uusien toimintojen lisäämisen. Samanaikaisesti järjestelmän tekoäly kykenee oppimaan keskuksen valtavista datamääristä, jotka sisältävät tietoa mm. teistä ja ympäröivistä alueista, ja näin takaa korkeatasoisen automaattiohjauksen. Auto, joka kehittyy käyttäjiensä mukana edustaa uuden ajan mielikuvaa autoista, joihin ihmiset voivat sitoutua.