LEXUS-UUTISET
MILJOONA MYYTYÄ LEXUSTA EUROOPASSA
Lexus on saavuttanut miljoonan myydyn ajoneuvon rajapyykin Euroopassa aiemmin syyskuun 2020 aikana. Rajapyykin saavuttaminen osuu sopivasti yhteen sekä Lexuksen Euroopan lanseerauksen 30-vuotisjuhlan että merkin uuden aikakauden alkamisen kanssa, sillä Lexuksen ensimmäisen täysin sähköisen mallin, UX 300e:n, ennakkomyynti alkaa vielä tämän vuoden aikana.
Vuonna 1990, vain muutama kuukausi merkin Yhdysvalloissa tapahtuneen maailmanlaajuisen debyytin jälkeen, Lexus aloitti myynnin Euroopassa LS 400 –mallilla, jota myytin 1 158 kappaletta. Alku saattoi olla vaatimaton, mutta se viesti premium-automarkkinan muutoksen alkamisesta LS:n määritellessä uudelleen mitä luksusauton tulisi olla suorituskyvyn, tehokkuuden ja varusteiden osalta. Samaan aikaan Lexus esitteli uuden lähestymistavan asiakaspalveluun ja palvelutasoon, joka on asettanut jatkuvasti standardit kansainväliselle autoteollisuudelle. Seuraamalla perinteistä japanilaista omotenashin periaatetta, eli kohtelemalla asiakasta samalla huolella ja kohteliaisuudella kuin hän olisi kotiin tuleva vieras, Lexus on pitänyt palvelun huippuosaamisen merkin ytimessä.
Lexus on noudattanut alusta saakka omaa kurssiaan markkinoiden vakiintuneiden normien seuraamisen sijaan etenkin ottamalla johtoaseman itselataavien hybridien kehityksessä. Se esitteli maailman ensimmäisen luksushybridiauton, RX 400h SUV:n, vuonna 2005, ja on siitä saakka jatkanut tekniikan kehittämistä entistä paremman suorituskyvyn, polttoainetaloudellisuuden ja pienempien päästöjen saavuttamiseksi. Miljoonasta Euroopan teillä kulkevista Lexuksista 45 % on hybrideitä, ja tänä päivänä niitä on saatavilla läpi Lexuksen malliston. Hybridien myyntimäärät kasvavat tasaisesti, ja tällä hetkellä Länsi-Euroopan myydyistä Lexuksista 96 % on hybridejä.
Lexus on seurannut myös tarkasti asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja mieltymyksiä kehittämällä markkinoiden kehitykseen sopivia uusia malleja. Tämä on ohjannut keskittymistä SUV-malleihin, joita Lexus on myynyt Euroopassa jo 550 000 kappaletta. Tänä päivänä SUV-mallistoon kuuluvat RX ja sen seitsemänpaikkainen RX L -versio, keskikokoinen NX ja vuonna 2019 lanseerattu UX urbaani crossover, josta on tullut nopeasti merkin parhaiten myyvä malli Euroopassa. Venäjällä ja muilla itäisillä markkinoilla Lexus myy myös täysikokoista LX-mallia ja kestävää GX-mallia. Yhdessä nämä mallit edustavat yli 80 % Lexuksen myynnistä Euroopassa.
Lexuksella on myös suorituskykyyn keskittyviä "F"-malleja, kuten käsin rakennettu ultraeksklusiivinen LFA V10 -superauto ja RC F -coupé, joka kilpailee tänä päivänä kansainvälisissä GT-kilpailuissa. Näiden erikoismallien henki näkyy vakiomallien urheilullisesti suunnitelluissa F SPORT -varustelutasoissa.
-
-
* Lexus Europen myyntimäärät sisältävät Länsi-Euroopan (EU-maat, Iso-Britannia, Norja, Islanti ja Sveitsi), sekä seuraavat Itä-Euroopan markkinat: Venäjä, Ukraina, Kazakstan, Kaukasuksen alue, Turkki ja Israel.