2019 EURO NCAP PLACEHOLDER ASSET

LEXUS-UUTISIA

LEXUS UX SAAVUTTI TÄYDEN 5 TÄHDEN TULOKSEN EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTISSÄ

Kompakti, mutta erittäin turvallinen: Lexus UX saavutti täyden 5 tähden tuloksen Euro NCAP -törmäystestissä
Rohkean ainutlaatuisesti muotoiltu UX on luokkansa turvallisimpia autoja niin kuljettajalle kuin matkustajille (96 % tulos aikuisten ja 85 % tulos lasten turvallisuudessa törmäystilanteissa) saavuttaen uusien, vuodelle 2019 kiristyneiden arviointikriteerien mukaan testattuna todella erinomaisen tuloksen. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijät huomioivien hätäjarrutusjärjestelmien pisteytyksessä UX saavutti luokkansa korkeimman tuloksen (82 %).
UX:n turvallisuus syntyy useasta tekijästä, niin erinomaisen passiivisen turvallisuuden tarjoavasta erittäin jäykästä GA-C –alustarakenteesta ja kahdeksasta vakiovarusteisesta turvatyynystä kuin myös Lexus Safety System + -järjestelmän uusimmasta versiosta.
Toisen sukupolven Lexus Safety System + -järjestelmä on aktiivisen turvallisuuden järjestelmien yhteenliittymä, mikä pyrkii estämään onnettomuuksien syntyä tai vähentämään niiden seurauksia. Järjestelmään kuuluu sekä jalankulkijat että pyöräilijät tunnistava Pre-Collision -järjestelmä (PCS), mikä pystyy havaitsemaan jalankulkijat jopa pimeällä. Dynaaminen, mukautuva vakionopeussäädin tarjoaa yhdessä kaistanseuraamistoiminnon kanssa SAE level-2 –tasoisen automaattisen ajamisen kuljettajan tueksi ajoneuvon hallinnan säilyessä kuitenkin täydellisesti kuljettajalla.
Lexuksen turvallisuustavoitteiden ansiosta Lexus Safety System + on saatavilla Suomessa kaikkiin Lexus-malleihin, eikä sen saatavuus koskea vain paremmin varusteltuja malleja.
Uusin Lexus Safety Sense + -järjestelmä sisältää seuraavat toiminnot:
  • Pre-Collision -järjestelmä, mikä tunnistaa pyöräilijät ja jalankulkijat (jalankulkijat myös pimeällä)
  • Dynaaminen, mukautuva vakionopeussäädin
  • Liikennemerkkien tunnistus
  • Kaistallapito- ja kaistanseuraamistoiminnot
  • Automaattiset kaukovalot
Pre-Collision -järjestelmä
UX:n Pre-Collision –järjestelmä pystyy tunnistamaan normaalin toimintansa lisäksi jalankulkijat huonoissa valaistusolosuhteissa ja polkupyöräilijät päiväaikaan. Tämä on mahdollistettu lisäämällä merkittävästi kameran herkkyyttä sekä toimintaetäisyyttä – esimerkiksi jalankulkijan havaitsemiseksi ajoneuvon omien valojen avulla huonoissa valaistusolosuhteissa. Lisäksi etäisyysmittausta jatkuvasti tekevän tutkan havaintoalueen leveyttä on lisätty polkupyöräilujöiden tunnistamiseksi . Mikäli järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin aktivoi se automaattisesti hätäjarrutuksen estääkseen onnettomuutta syntymästä tai vähimmillään vähentäen törmäysnopeutta ja siten siitä aiheutuvia vammoja törmäyksen kohteelle.
Dynaaminen, mukautuva vakionopeussäädin (DRCC)
Vakionopeussäädin käyttää keulan etäisyystutkaa sekä kameraa edellä ajavan ajoneuvon tunnistamiseen ja säätää siten ajoneuvon nopeutta välimatkan pitämiseksi mahdollisimman vakiona. Mikäli edellä ajava ajoneuvo pysähtyy, vakionopeussäädin pysäyttää UX:n. Edellä ajavan lähtiessä uudelleen liikkeelle UX lähtee liikkeelle kevyellä kaasupolkimen painalluksella. Järjestelmä vähentää huomattavasti kuljettajan stressitasoa esim. ruuhkassa ajettaessa.
Liikennemerkkien tunnistus (RSA)
Liikennemerkkien tunnistus mahdollistaa viimeisen liikennemerkin näyttämisen UX:n mittaristossa. Yhdistettynä dynaamiseen, mukautuvaan vakionopeussäätimeen tämä mahdollistaa vakionopeuden asettamisen voimassaolevan nopeusrajoituksen mukaisesti. Tunnistustoiminto tunnistaa tärkeimmät rajoitus- ja kieltomerkit.
Kaistallapito- ja kaistanseuraamistoiminnot (LTA)
Nämä toiminnot auttavat kuljettajaa pitämään UX:n keskellä ajokaistaa. Järjestelmä pystyy toimimaan jyrkemmissä mutkissa kuin aiemmin. Järjestelmän havaitessa auton kulkeutuvan kaistamerkintöjen yli auttaa se kuljettajaa ohjaamaan autoa takaisin keskelle kaistaa.
Automaattiset kaukovalot (AHB)
Automaattiset kaukovalot vähentävät kuljettajan stressitasoa pimeällä ajettaessa. Järjestelmä kytkee kaukovaloja päälle ja pois sen mukaisesti, miten kamera havaitsee joko edellä ajavia tai vastaan ajavia ajoneuvoja. UX-malliin on saatavilla myös vielä hienostuneempi järjestelmä, adaptiiviset AHS-kaukovalot. Kaukovalot on toteutettu 11 erikseen ohjattavalla LED-yksiköllä per puoli. Jokaista yksikköä ohjataan yksitellen, jolloin edellä ajavan tai vastaan tulevan auton kohta varjostetaan kaukovalokuvion säilyessä muilta osin täydessä tehossaan.