Jotkin taidemuodot ovat niin ainutlaatuisen hienoja, että ne eivät ainoastaan säily läpi vuosisatojen vaan suorastaan kukoistavat.

Monimutkainen Edo Kiriko -lasintyöstömenetelmä on erittäin hyvä esimerkki tästä, ja käsityöläiset, jotka harjoittavat edelleen tätä 200 vuotta vanhaa taitoa, ovat ylpeitä jatkaessaan näin rikasta ja arvostettua taitoa. He ovat silti nykyaikaisia tekijöitä ja tarkkoja siitä, ettei heidän työtään kuvata ainoastaan tiukasti perinteisiin sidotuksi.

”Perinne on vahva sana, jolla on paljon erilaisia merkityksiä”, selittää kolmannen polven Edo Kiriko -artesaani Yoshiro Kobayashi. ”Se ei ole jotain, johon joku pakotetaan, eikä jotain, mitä ihmisellä on itsestään ja valmiina, vaan se on jotain, joka on syntynyt ihmisen päivittäisestä toiminnasta ja luotu alkuperäisesti perinteen toistamisesta..jotain, joka yhdistää kaiken.”

Tarkka toistaminen on keskeistä Edo Kiriko -taiteelle, ja vuosien harjoitus ja koulutus on olennaista kenelle tahansa kunnianhimoiselle käsityöläiselle. Kobayashi, kuten monet aikalaisistaan, aloitti koulutuksensa herkässä 13-vuotiaan iässä isänsä työpajassa.


  

  
    2018 lexus craftsmanship1 landscape

”[Silloin] seurasit vanhempia artesaaneja ja opit tarkkailemalla...harjoittelit 10 tuntia päivässä”, hän sanoo. ”Se oli ankaraa työtä.”

Hän työskenteli ahkerasti kehittääkseen taitojaan ja myöntää, ettei tuntenut itseään todelliseksi ammattilaiseksi, ennen kuin sai tunnustusta yhteisöltään erityisellä palkinnolla 33-vuotiaana. Se on millä tahansa asteikolla vaativa oppisopimuskoulutus. Koulutusvuodet ovat kuitenkin välttämättömiä, sillä tällainen lasityö, joka on peräisin Tokion alueelta Edo-kauden lopulta, on äärimmäisen pikkutarkkaa ja vaatii perfektionismia, joka huokuu yksityiskohtiin painottuvan japanilaisen kulttuurin luonnetta.


  

  
    2018 lexus craftsmanship2 landscape

  

  
    2018 lexus craftsmanship quote portrait

”JAPANILAISET KESKITTYVÄT HIENOSTUNEISIIN YKSITYISKOHTIIN”, KOBAYASHI SANOO. ”YKSITYISKOHTIIN KIINNITETÄÄN HUOMIOTA..SE ON SUORASTAAN ALITAJUISTA. JOTAIN, JOSTA TULEE TAPA ELÄÄ ILMAN, ETTÄ TAJUATKAAN SITÄ.”

Yoshiro Kobayashi, Edo Kiriko -artesaani

Kobayashille työn monimutkaisuus on välttämätöntä valmiin tuotteen korkean laadun varmistamiseksi, ja myös keskeistä syvän täyttymyksen ja mielihyvän tunteelle, jonka hän saa työstään.

”Olen vakuuttunut siitä, että tämä filosofia vaikuttaa erityisesti artesaanin työhön”, hän sanoo. ”Pienimmälläkin hienostuneella yksityiskohdalla on suuri merkitys. Siksi olemme erityisen huolellisia kaikessa, mitä teemme. Kyse on henkilökohtaisesta tyydytyksestä, jonka artesaani saa työstään.”

Vaikka hän suhtautuu intohimoisesti Edo Kirikon käsityöhön ja on nauttinut suunnattomasti työstään vuosien aikana, Kobayashi ei painostanut poikaansa seuraamaan omia jalanjälkiään, vaan pikemminkin rohkaisi häntä harkitsemaan vaihtoehtoisia uravalintoja.


  

  
    2018 lexus craftsmanship2 landscape

Kuitenkin perhehistorian ja perinteen kutsu oli liian voimakas, ja hänen poikansa Yohei on tullut mukaan perheyritykseen, tuoden nykyaikaista silmää tuotteisiin, mutta myös jatkanut työtä, joka on menneiden sukupolvien arvostamaa ja täydellistämää.

”Se, että voit tehdä jotain, josta nautit ja saada elantosi siitä, on mahtavaa”, sanoo Kobayashi. ”Olen onnellinen, että valitsin tämä työn.”


  

  
    2018 lexus craftsmanship3 landscape

PIONEERING SPIRITS

SUKUPOLVIEN KÄSITYÖTAITO

Edo Kiriko -lasinvalmistajat tekivät Lexus LS:n erityisen kojetaulun, joka tervehtii matkustajia tunnelmalla, joka on kunnioittavan eleetön, mutta samalla uskomattoman vaikuttava.

Next steps