Siirry sisältöön (Paina Enter)
AJANKOHTAISTA

LEXUS NX ON VAATIVAN AJAJAN AUTO

Tenniksen huipputähti Harri Heliövaara haluaa autoltaan laatua, toimintavarmuutta ja tyylikkyyttä. Lexus NX Plug-in Hybrid on täyttänyt kaikki toiveet.

Ei ole sattumaa, että tennisammattilainen Harri Heliövaara ajaa Lexus NX Plug-in Hybridillä. Huippu-urheilijan mentaliteettiin kuuluu, että jokainen valinta tehdään huolella ja yksityiskohdat hiotaan kuntoon – niin tenniskentällä kuin kentän ulkopuolella.

”Minulla on urheilijana vain tämä yksi mahdollisuus nähdä, mille tasolle voin yltää. Siksi haluan tehdä asiat aina kerralla kunnolla. Samalla tapaa ajattelen kuluttamisesta: panostan laatuun. Autossa se tarkoittaa, että voin luottaa sen toimivuuteen”, Heliövaara kertoo.

Heliövaara on ajanut Lexus NX:llä keväästä 2025 saakka. Erityisesti häntä on miellyttänyt ohjauksen tarkkuus ja jämäkkyys.

”Heti ensi-istumalta tuli sellainen olo, että tässä on ajajan auto. Se menee sinne, minne haluan.”

Myös Lexus NX:n muotoilu ja ulkonäkö miellyttävät Heliövaaran silmää.

”Tykkään, että autossa on menevyyttä ja tyylikkyyttä, mutta en kuitenkaan kaipaa pröystäilyä. Lexuksen kyllä peruutan aina kotipihalle, jotta näyttävä keula jää näkyviin”, hän naurahtaa.

Viimeisen päälle hiottua Lexus-laatua

Lexuksen viimeisteltyjen yksityiskohtien takana ovat Takumi-mestarit. Automerkin Miyatan-tuotantolaitoksella Japanissa työskentelee 19 Takumia, joista jokainen on erikoistunut yhteen osa-alueeseen ja hionut taitojaan vuosien ajan.

”Yleensä sanotaan, että 10 000 tunnin harjoittelun jälkeen voi osata asiansa hyvin. Takumit ovat harjoitelleet huomattavasti enemmän. Sama pätee tenniksessä. Huipputuloksen saavuttaminen vaatii vuosien paneutumista ja loputonta hiomista”, Heliövaara sanoo.

Takumien kädenjälki näkyy muun muassa Lexus NX:n sisätiloissa. Nahkaverhoillut penkit ovat ergonomiset, näytöt terävät ja selkeät, ja hallintalaitteet toimivat sujuvasti.

”Kaikki on juuri siellä, missä pitää. Toimintoja ei tarvitse arvailla tai etsiä. Lisäksi, 360 asteen panoraamakamera takaa, että tiedän prikulleen, missä olen menossa.”

Heliövaara kertoo, ettei hänellä ole ollut aiemmin yhtä modernia turvajärjestelmää autossaan. Se kuulemma pitää auton tiellä, vaikkei kuljettaja olisi aina parhaimmillaan.

”Kotipihassa olen joskus yrittänyt vähän oikaista pensaan kautta, mutta auto jarruttaa automaattisesti. Jos ajaa Lexus NX:lla kolarin, saa kyllä syyttää itseään”, Heliövaara vitsailee.

Reilusti tilaa ja mukavuuksia koko perheelle

Heliövaaralle kertyy noin 200 matkustuspäivää vuodessa, joten kotona ollessaan hän ottaa päävastuun perheen arjesta ja 2- ja 4-vuotiaista lapsista. Silloin arki pyörii Helsingin Marjaniemessä sijaitsevan kodin, päiväkodin, treenien ja kauppareissujen ympärillä.

Lexus NX Plug-In Hybridin 70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää mainiosti päivittäisiin ajoihin.

”Olen ihan innostunut sähköllä ajamisesta, ja välillä jopa katson etukäteen reittejä, jotta voisin välttää bensalla ajon. Olen myös yllättynyt siitä, miten ripeästi auto kiihtyy sähköllä.”

Perheen 4-vuotias esikoinen on innokas latausvastaava, jolla on lupa laittaa auto lataukseen aina päivän päätteeksi. Kyydissä lapsia ilahduttaa auton vaihtuva sisävalaistus, ja takapenkiltä sateleekin toiveita: laita siniset valot, vaihda punaiseen.

Heliövaara on tykästynyt myös Lexus Link+ -sovellukseen. Sillä voi etänä tarkistaa lataustilanteen ja viilentää tai lämmittää auton etukäteen.

”Lapsiperheessä kaikki lähdöt tuntuvat olevan hektisiä. Helpottaa, kun auto on valmiiksi lämmin, eikä lapsia tarvitse pukea kaikkiin varusteisiin esimerkiksi päiväkotiin viemistä varten.”

Vaikka Lexus NX on suhteellisen kompakti, Heliövaaran nelihenkinen perhe ja Dalton-koira mahtuvat tavaroineen heittämällä sisään.

”Olen jopa kokeillut, mahdunko itse takapenkille kahden turvaistuimen väliin – ja mahduin”, Heliövaara kehaisee.

Hiljaista ja nautinnollista ajamista

Lexus NX on rakennettu hiljaiseksi. Akustiikkalasi, tiiviit ovilistat ja konepeiton kaksoissalvat tekevät ajokokemuksesta rauhallisen. Sisään kelpaa hypätä rauhoittumaan rankan treenin jälkeen. Kun syke on tasaantunut, Heliövaara tosin rikkoo hiljaisuuden itse.

”Kuuntelen joskus ajossa Aamulypsyn vanhoja podcasteja. Tai jos vaikka lempibändini Queen kajahtaa ilmoille, laulan takuulla mukana.”

Heliövaara lisää, että autoilu ei ole hänelle vain siirtymistä paikasta toiseen, vaan hän aidosti tykkää ajamisesta.

”Autoilu on keino nähdä maailmaa. Siinä pääsee itse valitsemaan, mihin mennään ja missä tahdissa. Autoiluun liittyy mukava vapauden tunne.”

Vaikka tennis vie tämän tästä maailmalle, Heliövaaraa kiinnostavat myös kotimaan maisemat. Haaveissa on roadtrip vaimon kanssa.

”En ole koskaan ajanut Lappiin saakka, mutta pohjoisen maisemat kiinnostavat – varsinkin kesällä. Lexuksella ajaminen on sen verran vaivatonta ja istuinergonomia kohdallaan, ettei pidempikään matkanteko olisi ongelma.”

Matka jatkuu kohti olympialaisia

Tenniksenkin kanssa on kilometrejä jo reilusti takana. Heliövaaran ura on siinä mielessä poikkeuksellinen, että hän ehti jo kerran lopettaa vuonna 2013. Oltuaan neljä vuotta poissa kentiltä, hän teki paluun – ja vaihtoi samalla kaksinpelistä nelinpeliin.

Tällä hetkellä Heliövaara on kolminkertainen Grand Slam –voittaja ja kolmantena maailmanlistalla.

”Ymmärsin tosirakkauteni tennikseen vasta, kun en enää ollut lajin parissa. Tuntui, etten sittenkään ollut kokenut vielä kaikkea. Pystyin näkemään itseni uudestaan kentällä, vaikken ikinä ajatellut pääseväni näin korkealle. Nyt aion jatkaa Los Angelesin olympialaisiin eli vuoteen 2028 saakka.”