MITEN UUSI RX ILMAISEE SUORITUSKYKYÄÄN ”NEXT CHAPTER” -MUOTOILUN KAUTTA

RX:n ulkopuolen muotoilusta vastuulla olleella tiimillä oli selkeä tavoite: antaa autolle ainutlaatuinen identiteetti, jonka mittasuhteet syntyvät sen dynaamisesta ajokokemuksesta. Tämä lähestymistapa merkitsee ensimmäistä kertaa uudessa NX:ssä esitellyn ”Next Chapter” -muotoilukonseptin jatkokehitystä, missä muotoilu viestii suoraan auton suorituskyvystä ja ajokokemuksen laadusta.

Samaan aikaan, kun suunnittelijat katsoivat tulevaisuuteen, oli vaatimuksena myös ilmaista Lexuksen laatua globaalina ylellisyysmerkkinä. Uuden mallin tuli olla myös tunnistettavasti RX yksityiskohtien avulla, jotka viittaavat sen perintöön maailman ensimmäisenä premium-luokan SUV:na ja hybridimallina.

Näiden lukuisten ominaisuuksien onnistunut yhdistäminen näkyy autossa, joka näyttää voimakkaan olemuksensa ja suorituskykynsä rohkealla ulkonäöllään. Uutuuden tunne on välitön ja va voimakas, mikä vastaa sen sähköistettyjen voimalinjojen laatua.

Auton sivuprofiili oli erityisen tärkeää Nozomi Hiraille ja hänen tiimilleen: ”Ensimmäinen asia, jonka halusimme ilmaista, oli rohkea ulkonäkö ja ..:” hän sanoi. ”Tätä varten loimme vakaasuoran ”front-to-rear” -asennon nostamalla konepellin etuosaa ja madaltamalla takaikkunan alareunaa nykyiseen RX:ään verrattuna. Madaltamalla ikkunalinjaa, pienensimme pyörien yläpuolella olevaa aluetta, mikä luo vankan, matalapainopisteisen ilmeen.”

Vaikka uuden RX:n kokonaispituus on lähes sama kuin edellisen sukupolven mallissa, on konepeltiä pidennetty, A-pilaria siirretty taaksepäin ja akseliväliä on pidennetty 6 mm. Tämän ansiosta matkustamo näyttää lepäävän takarenkaiden varassa, kun taas ovien veistokselliset pinnat, levenevät …. ja 21” vanteet antavat tunteen tehokkaasta pidosta, jota suunnittelijat ovat verranneet eteenpäin juoksevaan eläimeen. ”Mielestäni Lexuksen ainutlaatuisuus näkyy tällaisissa ilmaisuissa”  Hirai sanoi. ”Vastakkaiset elementit toimivat hyvin ja vakaa tunne, joka alkaa edestä, siiryy kohti dynaamisia takapintoja.”

Auton etuosassa näkyy täysin uusi ilme. Next Chapter -muotoilussa on otettu Lexuksen tunnusomaisesta etusäleiköstä tuttu tiimalasimuotoilu ja viety uudeksi ”spindle body” -muodoksi. Säleikkö puolestaan on tehty saumattomaksi kokonaisuudeksi: se on intergroitu koriin ja ilmentää RX:N sähköistettyä tehoa. Uusien kapeiden etuvalojen sijoittelu ja 50 mm leveämpi raideväli korostavat auton matalampaa painopistettä ja ulkonäköä.

Takana RX:lle ominainen ”leijuva katto” -efekti, joka syntyy mustan D-pilarin ansiosta, on saanut vahvemman kolmiulotteisen ilmeen. Tämä yhdistettynä 10 mm madallettuun kattolinjaan luo coupén kaltaisen siluetin. Kiinteää ja tehokasta takaosaa korostaa lyhyempi takaylitys ja pyöreä siirymä takavaloihin. Takayhdistelmävalot ovat sijoitettu valopalkkiin, joka ulottuu auton koko auton leveydelle ja kiertyy kulmien ympäri korostaen leveämpää ilmettä.

Pysy kuulolla

Tilaa RX-mallin uutiskirje