“RZ-mallia kehittäessä on pyritty luomaan ainutlaatuinen Lexuksen täyssähköauto, jonka kyydissä tuntuu turvalliselta matkustaa, joka on miellyttävän tuntuinen ja innostava ajaa.”
TAKASHI WATANABE, PÄÄINSINÖÖRI, LEXUS ELECTRIFIED LEXUS INTERNATIONAL
Täysin uusi Lexus RZ 450e on julkistettu. Tutustu ensimmäiseen alusta asti täyssähköiseksi suunniteltuun malliimme, joka tarjoaa ainutlaatuisen ajokokemuksen.
RZ on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, johon tulee saataville One Motion Grip* -ohjaus. Steer-by-wire on mm. lentokoneista tuttu teknologia, joka auton yhteydessä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, ettei ohjauksessa ole perinteistä mekaanista yhteyttä kuljettajan ja ohjaavien pyörien välillä. Lopputuloksena on nopeampi vaste ja tarkempi ohjaus. Ajaminen on myös vähäeleisempää esimerkiksi epätasaisilla tienpinnoilla tai voimakkaassa sivutuulessa.
*One Motion Grip -ohjaus tulee saataville vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.
Muotoilukonsepti ilmentää saumatonta kiihtyvyyttä ja täyssähkömallille ainutlaatuista väännön tuntua. Polttomoottorin puute on muuttanut keulan toiminnallisia vaatimuksia ja haastanut Lexuksen luomaan uuden visuaalisen identiteetin “spindle body” -muotoilun käyttöönotolla. Sisätilat ovat saaneet vaikutteita täyssähkömallin dynaamisesta suorituskyvystä ja tuloksena on puhdas sekä ketterä ilme. Hienostuneisuuden ja laadukkaan käsityötaidon tunne on läsnä toiminnallisuutta tavoittelevassa tilassa.
*One Motion Grip -ohjaus tulee saataville vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.
RZ:n matkustamon tunnelmavalaistus rikastuttaa ajokokemusta ja suositellut 14 eri värivaihtoehtoa edustavat tunteita, joita koetaan kauniita luonnonilmiöitä katsellessa. Lisäksi maailman ensimmäinen “In-ei”-valaistus muuttaa avattaessa ja suljettaessa ovien somisteisiin heijastuvan valon sävyä, mikä tuo uudenlaista tunnelmaa sisätiloihin.
*One Motion Grip -ohjaus tulee saataville vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.“RZ-mallia kehittäessä on pyritty luomaan ainutlaatuinen Lexuksen täyssähköauto, jonka kyydissä tuntuu turvalliselta matkustaa, joka on miellyttävän tuntuinen ja innostava ajaa.”
TAKASHI WATANABE, PÄÄINSINÖÖRI, LEXUS ELECTRIFIED LEXUS INTERNATIONAL
Täyssähköautoille ominaiset suurikapasiteettiset akut ja piikarbidipohjaiset puolijohde-elementit invertterissä, sekä vähähäviöisten tekniikoiden käyttäminen pidentävät osaltaan auton toimintasädettä, jonka odotetaan olevan yli 400 km*. Suuritehoinen latausmahdollisuus vastaa asiakkaiden tarpeita eri maissa. RZ:n akun lämmitysjärjestelmä mahdollistaa nopean latauksen talviolosuhteissa. Parannettu akunohjaustekniikka varmistaa maailmanluokan akkukapasiteetin säilymisen (suunnittelun lähtökohtana on ollut vähintään 90 % 10 vuoden jälkeen), joten asiakkaat voivat ajaa luottavaisesti pitkään.
Kaikki tiedot ovat alustavia ja vahvistetaan ajoneuvon lopullisella tyyppihyväksynnällä.
Tyyppi
AC-tahtimoottorit/-generaattorit
Järjestelmän suurin teho
313 hv / 230 kW
Etumoottorin teho
150 kW
Takamoottorin teho
80 kW
Akku
Litium-ioni
Kennojen lukumäärä
96
Nimellisjännite
355 V
Kokonaiskapasiteetti (Brutto)
71,4 kWh
Suurin AC-latausteho
11 kW (3x16 A)
Suurin DC-latausteho
150 kW
Huippunopeus
160 km/h
0-100 km/h
5,6 s
Kokonaispituus
4 805 mm
Kokonaisleveys
1 895 mm
Kokonaiskorkeus
1 635 mm
Akseliväli
2 850 mm